Bezpłatne teleporady dla diabetyków - pomoc w czasie epidemii

Opublikowane 26 kwietnia 2020
Bezpłatne teleporady dla diabetyków - pomoc w czasie epidemii
W dobie pandemii koronawirusa dostęp do świadczeń medycznych jest utrudniony. Wiele planowych wizyt zostało odwołanych, jak również sami pacjenci wolą  - zgodnie z wytycznymi – zostać w domu. Dlatego postanowiliśmy uruchomić bezpłatne świadczenia telemedyczne dla osób z cukrzycą, dzięki którym można uzyskać poradę diabetologiczną oraz e-receptę - informuje Anna Śliwińska, Prezes Polskiego Stowarzyszenia Diabetyków w rozmowie z redakcją MedicalPress.


W ostatnich tygodniach uruchomili Państwo specjalną infolinię dla pacjentów diabetologicznych i ich bliskich. Co było przyczyną powstania infolinii? Jaki cel ma infolinia?


Anna Śliwińska: W dobie pandemii koronawirusa dostęp do świadczeń medycznych jest utrudniony. Wiele planowych wizyt zostało odwołanych, jak również sami pacjenci wolą  - zgodnie z wytycznymi – zostać w domu. Również nietypowe okoliczności i tryb życia, w jakich się znaleźliśmy, mogą powodować inny niż dotychczas przebieg cukrzycy. Dlatego postanowiliśmy uruchomić bezpłatne świadczenia telemedyczne dla osób z cukrzycą, dzięki którym można uzyskać poradę diabetologiczną oraz e-receptę.

Jak działa infolinia,  jakie informacje mogą uzyskać dzwoniący pacjenci?
 
Anna Śliwińska: Numer telefonu to: 22 307 37 87. Biuro obsługi infolinii działa od poniedziałku do piątku w godzinach od 8:00 do 20:00 i zapisuje na teleporadę na konkretne godziny od poniedziałku do piątku między 8:00 a 16:00.

Można skorzystać z porady lekarza lub certyfikowanego edukatora diabetologicznego; odpowiadają oni na wszelkie pytania dotyczące życia z cukrzycą. Lekarz może także wystawić e-receptę na kontynuację leczenia po przekazaniu przez pacjenta (np. mailem) dokumentacji medycznej potwierdzającej chorowanie na cukrzycę oraz stosowaną terapię. Zaznaczam, że nasz lekarz nie będzie zmieniał lub modyfikował pacjentowi dotychczasowego leczenia, można prosić o receptę tylko na kontynuację leczenia już stosowanego.

Z jakimi zapytaniami zgłaszają się obecnie najczęściej pacjenci z cukrzycą do Państwa?
 
Anna Śliwińska: Pacjenci mają obecnie problemy z otrzymaniem recepty ze swojej przychodni, bywa że nikt tam nie odbiera telefonów, nie ma lekarza, nie wiedzą gdzie szukać pomocy.

Większość pytań to typowe pytania o życie z cukrzycą: insulinoterapię, rodzaje i działanie leków, odżywianie, wahania poziomu cukru, częste hipoglikemie. Można też zauważyć tendencję do bardziej intensywnego szukania pomocy – co całkowicie zrozumiałe – przez osoby świeżo zdiagnozowane lub rodziców dzieci świeżo zdiagnozowanych. Zdarzają się także cukrzyce ciążowe.

Dlaczego warto korzystać z infolinii i teleporad?
 
Anna Śliwińska: Czas obecnej pandemii jest szczególnie trudny dla diabetyków, ponieważ osoby z cukrzycą należą do grupy zwiększonego ryzyka ciężkiego przebiegu infekcji koronawirusowej. Jednocześnie cukrzyca nie mija na czas epidemii, trzeba o siebie dbać, aby choroba nie zrujnowała nam zdrowia. Dlatego zachęcam do skorzystania z naszej infolinii. Nie jesteście sami! Jeśli potrzebujecie pomocy w radzeniu sobie z cukrzycą lub macie problem z dostępem do swojego lekarza i uzyskaniem recepty, infolinia jest właśnie dla Was.



Więcej informacji o infolinii: 
https://diabetyk.org.pl/przypominamy-od-1-04-
dziala-infolinia-dla-diabetykow-2/

Polecamy także webinar edukacyjny MedicalPress:



PACJENT Z CUKRZYCĄ W DOBIE EPIDEMII z udziałem Prezes Anny Śliwńskiej oraz grona ekspertów, którzy odpowiadają na pytania jak zadbac o zdrowie w czasie epidemii.




Źródło: wywiad MedicalPress