Zdrowie emocjonalne jest priorytetem dla młodych Polek i młodych Polaków

Opublikowane 16 listopada 2023
Zdrowie emocjonalne jest priorytetem dla młodych Polek i młodych Polaków
Dla młodych Polek i Polaków najważniejsze w życiu są zdrowie emocjonalne i fizyczne oraz relacje osobiste, na kolejnych miejscach znajdują się sukces zawodowy czy zaangażowanie na rzecz zrównoważonego rozwoju. Polacy i Portugalczycy przywiązują największą wagę do zdrowia emocjonalnego (ponad 95%), choć ich koleżanki i koledzy z Europy również uważają, że jest to istotne (88%). Badanie przeprowadzone przez firmę Merck wśród młodych Europejek i młodych Europejczyków pokoleń Z (19-25 lat) i milenialsów (26-36 lat) z 12 krajów, w tym z Polski pokazuje co porusza młodych ludzi w różnych obszarach ich życia.
Jak wynika z europejskiego badania „Zdrowie emocjonalne osób z pokolenia Z i milenialsów, co porusza młode Europejki i młodych Europejczyków?”, ludzie w wieku 19-36 lat, zarówno w Polsce, jak i pozostałych 11 europejskich krajach zgodnie twierdzą, że zdrowie emocjonalne jest bardzo ważne w ich życiu. Osoby z pokolenia Z i milenialsów z 12 europejskich krajów: Włoszech, Holandii, Portugali, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Belgii, Danii, Hiszpanii, Francji, Grecji i Polski odpowiedziało na 27 zamkniętych pytań dotyczących zdrowia fizycznego i emocjonalnego, wykorzystania sztucznej inteligencji w opiece zdrowotnej, priorytetów w zakresie wyzwań zdrowotnych, jak również potrzeb i oczekiwań dotyczących pracy czy środowiska.

– Nasze badanie pokazuje, jak młodzi ludzie wyobrażają sobie przyszłość i czego od niej oczekują. Dla młodego pokolenia szczególnie istotne jest zdrowie emocjonalne, ale również relacje osobiste. Kluczowe jest dla nich zapobieganie nowotworom poprzez działania profilaktyczne oraz dostęp do personalizowanego leczenia. Ponad połowa młodych Polek i młodych Polaków, gdyby mogła cofnąć się w czasie to właśnie zachorowania na nowotwory chciałaby wyeliminować. Czujemy potrzebę zrozumienia, co czują pokolenia Z i milenialsi, ponieważ są kolejnymi lekarzami, pacjentami, współpracownikami i partnerami. Wszystko, co robimy, służy rozwojowi społeczeństwa, ciekawość i duch odkrywania są tym, co definiuje naszą firmę dlatego liczymy się ze zdaniem młodego pokolenia i chcemy wychodzić naprzód ich oczekiwaniom – mówi Phil Krzyzek, dyrektor zarządzający spółki Merck, dyrektor generalny działu Healthcare.

Spojrzenie na zdrowie emocjonalne i fizyczne

Dla młodych Polek i Polaków najważniejsze w życiu są relacje osobiste (95%) oraz zdrowie emocjonalne (95%) i fizyczne (93%). Jedynie 46% uznaje korzystanie z mediów społecznościowych za bardzo lub całkiem ważny aspekt życia. Jeśli chodzi o korzystanie z mediów społecznościowych to młode Polki i młodzi Polacy wykorzystują je przede wszystkim w celu poszukiwania inspiracji do zdobywania nowych umiejętności (79%) oraz budowania świadomości dotyczącej kwestii społecznych i środowiskowych (68%), a także w celu znalezienia podobnie myślących osób czy społeczności (64%). 29% młodych Polek i młodych Polaków doświadczyło FOMO (ang. fear of missing out) czyli lęku przed „wypadnięciem z obiegu” w przypadku korzystania z mediów społecznościowych.

Młode Polki i Polacy są zdania, że do najważniejszych nawyków zapewniających zdrowie należą: odpowiednia ilość snu i odpoczynku (79,2%), regularne ćwiczenia i aktywność fizyczna (76,5%) oraz zdrowe nawyki żywieniowe i odpowiednia dieta (66,1%). Zaledwie 18,4% z nich jest zdania, że terapia i korzystanie z profesjonalnych porad zapewnią im dobre zdrowie.

Jeśli chodzi o źródła informacji o zdrowiu to największe zaufanie młode Polki i młodzi Polacy mają do szpitali i ośrodków medycznych (57,1%), osób, które mają za sobą osobiste doświadczenia choroby (52,9%) oraz kampanii świadomościowych w mediach (49%). Zaledwie 9,8% ankietowanych ma zaufanie do informacji przekazywanych przez influencerów w mediach społecznościowych. Jednocześnie 77% młodych Polek i młodych Polaków polega na informacjach przekazywanych przez personel medyczny (lekarz, pielęgniarka), na drugim miejscu znalazły się kampanie świadomościowe – 59% respondentów.

W przypadku funduszy na działania mające na celu poprawę sytuacji na świecie to młode Polki i młodzi Polacy przeznaczyliby je przede wszystkim na badania medyczne i opracowanie innowacyjnych metod leczenia (37,2%) na kampanie edukacyjne dotyczące profilaktyki zdrowotnej (28,6%) oraz na przyspieszenie wdrażania medycyny personalizowanej (22,9%). Młodzi mężczyźni z obu pokoleń przeznaczyliby ponad 90% środków na powyższe cele, kobiety nieco ponad 85%.

67% młodych Polek i młodych Polaków myśląc o przyszłości systemu opieki zdrowotnej położyłoby większy nacisk na profilaktykę i opiekę zdrowotną w przypadku choroby. Tyle samo osób uważa, że przyszłością systemu opieki zdrowotnej jest medycyna personalizowana i zindywidualizowane terapie medyczne. Nieco mniej osób (62%) chciałoby, aby badania naukowe zaczęły być traktowane jak inwestycja, a nie wydatek. 

Jeśli chodzi o źródła informacji o zdrowiu to największe zaufanie młode Polki i młodzi Polacy mają do. szpitali i ośrodków medycznych (57,1%), osób, które mają za sobą osobiste doświadczenia choroby (52,9%) oraz kampanii świadomościowych w mediach (49%). Zaledwie 9,8% ankietowanych ma zaufanie do informacji przekazywanych przez influencerów w mediach społecznościowych. Jednocześnie 77% młodych Polek. i młodych Polaków polega na informacjach przekazywanych przez personel medyczny (lekarz, pielęgniarka), na drugim miejscu znalazły się kampanie świadomościowe – 59% respondentów.

Sztuczna inteligencja, medycyna personalizowana to przyszłość ochrony zdrowia

57% ankietowanych pokłada nadzieję w rozwoju sztucznej inteligencji, która mogłaby zrewolucjonizować diagnostykę i leczenie chorób. Prawie 85% młodych Polek i Polaków jest zdania, że sztuczna inteligencja jest bardzo obiecująca i będzie miała ogromny wpływ na opiekę zdrowotną i codzienne dbanie o zdrowie, ale wymaga obserwacji, dalszego rozwoju i odpowiednich regulacji prawnych. Podobne zdanie mają młodzi Europejczycy – 82% z nich również twierdzi, że wdrażanie sztucznej inteligencji do dbania o zdrowie jest obiecujące, ale należy wprowadzać je ostrożnie, zapewniając właściwe rozwiązania legislacyjne.

Co jest dla młodego pokolenia najważniejsze w życiu?


Młode Polki i Młodzi Polacy zapytani o to jakie zagrożenia by wyeliminowali, gdyby mogli cofnąć się w czasie, ponad połowa odpowiedziała, że zachorowania na nowotwory (50,2%), zmiany klimatu (26%), oraz nierówności dotyczące płci, dostępu do opieki zdrowotnej czy edukacji (21,25%). Zaledwie 2,6% ankietowanych z Polski uznało, że chciałoby, aby przestał istnieć problem niepłodności. Jeśli chodzi o zachorowania na nowotwory to zdecydowanie więcej milenialsów (54,3%) niż osób z pokolenia Z (40,7%) chciałoby móc wyeliminować ten światowy problem. Warto zauważyć, że młode osoby z Polski bardziej niż ich koledzy z Europy przejmują się zagrożeniem nowotworami (Polska 50,2%/Europa 38,8%) niż zmianami klimatycznymi (Polska 26%, Europa 33,1%).

Pokolenie Z i milenialsi w poszukiwaniu miejsca pracy

Młodzi Polki i Polacy uważają, że dobra atmosfera pracy (90%) oraz zachowanie równowagi między życiem zawodowym i prywatnym (86%), a także zaufanie, wsparcie i nowe wyzwania ze strony menedżerów (85%) mają dla nich największe znaczenie jeśli chodzi o podejmowanie decyzji o kontynuacji współpracy z obecnym pracodawcą. Jeśli podjęliby decyzję o zmianie pracy to oprócz korzystniejszej oferty na ich decyzję największy wpływ miałyby: niesprzyjające środowisko pracy (74,7%), brak przejrzystej ścieżki awansu czy rozwoju w firmie (53,5%) oraz brak równości, różnorodności i inkluzywności (49,3%), a także pomijanie inicjatyw młodszego pokolenia (44,5%). Warto zwrócić uwagę, że dla młodych Europejek i młodych Europejczyków istotne znaczenie ma również niezgodność z kulturą biznesu /organizacji (48,8%), co dla naszych rodaków nie jest aż tak istotne (34,5%).

Młode pokolenie a zrównoważona przyszłość


Gdyby młode Polki i młodzi Polacy mogli zarządzać firmą to za priorytetowe uznaliby wprowadzenie programów służących poprawie zdrowia fizycznego i emocjonalnego pracowników (75,7%), na drugim miejscu postawiliby wspieranie młodych talentów (59,6%), a na kolejnym inwestycje w innowacje (50,2%). Natomiast dla ich koleżanek i kolegów z Europy zdecydowanie większe znaczenie ma zrównoważony rozwój i ochrona środowiska, które wybrałoby 57,4% z nich (Polska 47,9%).

Zapytaliśmy dodatkowo o aspekty związane z płodnością i zdrowiem reprodukcyjnym młodych Europejek i młodych Europejczyków. Aż 46,7% młodych Polek i młodych Polaków uważa, że zdrowie seksulane ma ogromne znaczenie, 37,6% chciałoby poznać przyczyny niepłodości, a 29,4% interesuje się metodami wspomagania płodności. Warto zwrócić uwagę, że zarówno młode Polki i młodzi Polacy (25,5%) tak samo jak ich koleżanki i koledzy z Europy (25,6%) obserwują wpływ niepłodności na zdrowie emocjonalne. 21,9% młodych Polek i młodych Polaków jest zainteresowanych mrożeniem komórek jajowych, 29,4% ich koleżanek i kolegów z Europy rozważa taką możliwość.



O badaniu Merck

Badanie zostało przeprowadzone przez firmę naukowo-technologiczną Merck przy wsparciu technicznym GAD3, w czerwcu 2023 r. na próbie 7495 respondentów z pokolenia Z (19-25 lata) oraz milenialsów (26-36 lat) z 12 państw Europy. W sondażu wzięło udział 641 osób z pokolenia Z i milenialsów z Polski oraz Włoch (623), Holandii (639), Portugali (643), Szwajcarii (607), Wielkiej Brytanii (598), Niemiec (627), Belgii (622), Danii (622), Hiszpanii (504),
Francji (630) i Grecji (639). Ankietowani odpowiedzieli na 27 zamkniętych pytań, badanie trwało około 6 minut i zostało przeprowadzone metodą CAWI (wywiad online).

Więcej o Merck

Merck, wiodąca firma naukowo-technologiczna, działa w trzech sektorach, tj. ochrony zdrowia, life science oraz elektroniki. Ponad 64 tysiące osób tworzą rozwiązania z myślą o bardziej przyjaznym i zrównoważonym świecie, wpływają każdego dnia na życie milionów ludzi. Począwszy od udoskonalania technologii edycji genomu i odkrywania nowych metod leczenia najcięższych chorób, po rozwijanie inteligencji urządzeń – Merck jest wszędzie. W 2022 r. firma odnotowała przychód ze sprzedaży w wysokości 22,2 miliarda euro w 66 krajach. Badania naukowe w połączeniu z odpowiedzialną przedsiębiorczością stały się kluczem do technologiczno- naukowego postępu firmy. Właśnie tak Merck rozwija się od momentu powstania w 1668 r. Większościowy udział notowanej na giełdzie firmy należy do rodziny, która ją założyła. Merck posiada ogólnoświatowe prawa do nazwy i marki Merck. Jedynymi wyjątkami są Stany Zjednoczone i Kanada, gdzie firma działa pod nazwami EMD Serono w sektorze ochrony zdrowia, MilliporeSigma w sektorze life science i EMD Electronics w sektorze elektroniki.

Informacja o Merck w Polsce

Merck prowadzi swoją działalność w Polsce od 30 lat. Obecnie zatrudnia blisko 850 pracowników. Trzy spółki mają swoje biura w Warszawie (Merck sp. z o.o.), w Poznaniu (Merck Life Science sp. z o.o.) oraz we Wrocławiu, gdzie znajduje się Centrum Usług Biznesowych (Merck Business Solutions Europe sp. z o.o.).


Źródło informacji: ExpertPR sp. z o.o.