Jakich funkcjonalności e–zdrowia oczekują Polacy?

Opublikowane 14 lutego 2023
Jakich funkcjonalności e–zdrowia oczekują Polacy?
Badanie przeprowadzone metoda indywidualnych wywiadów telefonicznych na reprezentatywnej próbie  dorosłych Polaków, pokazało, że pozytywnie oceniamy istniejące rozwiązania e – zdrowia, ale oczekujemy ich rozwoju, najchętniej w powiązaniu z IKP.
Jakich funkcjonalności e – zdrowia oczekują Polacy?
 
- by system informował lekarza wystawiającego receptę, że przepisuje mi leki, których
nie powinno się stosować z innymi lekami, które stosuję  - 87,4 %
 
- mieć możliwość realizacji recepty częściowej w dowolnej aptece (problem braku leków,
zamykających się aptek) – 87 %
 
- mieć możliwość złożenie zamówienia za pomocą IKP i/lub moje IKP na recepty od każdego lekarza na stałe leki, bez konieczności wizyty stacjonarnej – 83,7 %
 
- mieć możliwość wydruku z IKP aktualnej listy moich leków z dawkowaniem i porami ich
przyjmowania (moja lista leków) – 80, 2 %
 
- otrzymywać powiadomienie z moje IKP o niedalekim terminie ważności recepty i konieczności jej realizacji – 78,3 %
 
- aby system informował mnie o dostępnych dla mnie programach profilaktycznych – 78,1 %
 
Kobiety znacznie częściej za ważne uznawały to, by system informował ich o dostępnych dla nich programach profilaktycznych (suma wskazań pozytywnych wyniosła odpowiednio: 82,5 % i 73,3%).
Badani w wieku 50 lat i więcej znacznie częściej za zdecydowanie ważne uznawali
to, by system informował lekarza wystawiającego receptę, że przepisuje leki, których nie powinno się przyjmować z innymi lekami, które stosują (odpowiednio: 49,0% i 53,4%).

 
Lubimy e- receptę, teleporady i wideo porady już mniej.
  • 9 na 10 ankietowanych pozytywnie ocenia funkcjonowanie narzędzia jakim jest e-recepta
 
  • 3 na 10 badanych negatywnie ocenia teleporadę, wideoporadę z kolei negatywnie ocenia co czwarty respondent.
 
  • Ankietowani zdecydowanie najczęściej wskazywali, że wiedzę na temat nowych e-usług w ochronie zdrowia czerpią z Internetu.
 
  • Najczęściej wskazywanym przez respondentem miejscem, z którego chcieliby czerpać wiedzę o nowych usługach w ochronie zdrowia jest IKP.
 
Jak podkreśla Magdalena Kołodziej, Prezes Fundacji My Pacjenci - rozwój technologii e-zdrowia jest ogólnoświatowym trendem, zmieniającym systemy opieki zdrowotnej w wielu krajach w kierunku tworzenia systemów otwartych na potrzeby pacjentów, transparentnych i tańszych niż obecne. Efektywne rozwiązania e-zdrowia mają ze swej natury charakter pacjentocentryczny, przybliżają usługi medyczne do pacjenta, poprawiają ich koordynację poprzez lepszy obieg informacji i wymianę danych medycznych między przedstawicielami zawodów medycznych a pacjentami.

Internet stał się dla dużej grupy pacjentów istotnym źródłem i powszechnym narzędziem dostępu do informacji dotyczących diagnozowania i leczenia chorób oraz poruszania się w systemie opieki zdrowotnej. W okresie ostatniego roku blisko 70% respondentów korzystało z Internetu w celach związanych ze zdrowiem. Umawianie w ten sposób wizyt, odbiór wyników badań laboratoryjnych czy sprawdzanie opinii o świadczeniodawcach stały się standardem opieki, do którego jako pacjenci dążymy.
 
Zdaniem Bartłomieja Chmielowca, Rzecznika Praw Pacjenta -  kluczowym wnioskiem płynącym z badania jest gotowość znacznej części Polaków na wdrażanie rozwiązań z zakresu e-zdrowia i oczekiwanie, że dostępność innowacyjnych rozwiązań będzie rosnąć.

Wyniki badania potwierdzają nasze obserwacje, wynikające z analizy zgłoszeń kierowanych przez pacjentów do Rzecznika Praw Pacjenta. Widzimy, że respondenci oczekują rozwiązań, wspierających ich w poruszaniu się po systemie ochrony zdrowia (odpowiedziało tak blisko 80% badanych) oraz w znajdywaniu dostępnych usług, jak choćby programy profilaktyczne. Wskazują na to również najczęściej oczekiwane funkcjonalności, jak np. rejestracja do lekarza, odbiór wyników, dostępność leków czy opinie o podmiotach leczniczych.

Lepsze zrozumienie wyników i ich przełożenie na projektowane działania wymaga dalszych, pogłębionych analiz. Obecnie prezentowane wyniki badania pozwalają jednak z nadzieją patrzeć w przyszłość i możliwości wdrażania kolejnych w obszarze e-Zdrowia. Zwraca uwagę, że 42% respondentów wyraża jednocześnie obawy, że wdrażanie kolejnych rozwiązań e-Zdrowia może ograniczyć dostęp do świadczeń i pogłębić nierówności w zdrowiu.
 
Paweł Kikosicki, Dyrektor Centrum e-Zdrowia szczególnie zadowolony jest z pozytywnego odbioru usług e-zdrowia wśród pacjentów, gdyż Centrum e-Zdrowia przykłada ogromną wagę do tego, by na system patrzeć oczami pacjentów i dobrze rozumieć potrzeby tej największej grupy odbiorców usług. Znajomość e-recepty, e-skierowania i Internetowego Konta Pacjenta przez ponad 93% badanych, a także dostrzeżenie przez  87% ankietowanych dynamicznego rozwoju e-zdrowia w ostatnich 2-3 latach – to najlepsza ocena naszej pracy.
Nie dziwi fakt, że rozwiązania e-zdrowia są najmniej popularne w najmłodszej grupie wiekowej, bo choć są to osoby zaawansowane cyfrowo, to jednak stosunkowo rzadko korzystają z opieki zdrowotnej. Natomiast bardzo dobrą wiadomością jest znajomość e-usług wśród prawie 95% osób po 60.roku życia. Od początku rozwoju e-zdrowia dokładamy wszelkich starań, by wdrażane nasze produkty były przyjazne dla osób mniej biegłych w korzystaniu z komputera czy internetu.
 
Zdaniem Michała Byliniaka, Dyrektora Generalnnego Związku Pracodawców Innowacyjnych Firm Farmaceutycznych INFARMA - wyniki badania są bardzo budujące i co najważniejsze potwierdzają konieczność rozwoju narzędzi e-zdrowia. Na szczególną uwagę zasługuje fakt, że zdecydowana większość badanych, także w starszych grupach wiekowych, chętnie korzysta z narzędzi online i pozytywnie je ocenia. Z całą pewnością duży wpływ na tak szybki rozwój e-zdrowia miała pandemia, ale pozytywne oceny użytkowników jasno wskazują, że niezależnie od okoliczności pacjenci doceniają takie rozwiązania, które ułatwiają im poruszanie się w skomplikowanym i czasochłonnym systemie ochrony zdrowia niezależnie od pandemii. Narzędzia e-zdrowia to jednak nie tylko ułatwienia praktyczne, mają one wpływ także na skuteczność i bezpieczeństwo prowadzonych terapii. Doskonale rozumieją to respondenci, którzy pytani o oczekiwania, co do kierunków rozwoju e-zdrowia, najczęściej wskazywali, że chcieliby aby system informował lekarza, że zapisuje lek, którego nie powinno się stosować z innymi lekami już stosowanymi przez danego pacjenta. Inną bardzo ważną kwestią poruszaną w badaniu jest dostęp i bezpieczeństwo gromadzonych danych. Wyniki badania potwierdzają, że pacjenci rozumieją znaczenie narzędzi e-zdrowia i doskonale wyczuwają ich większe możliwości. Miejmy nadzieję, że te opinie znajdą odzwierciedlenie w dalszych decyzjach Ministerstwa Zdrowia, ponieważ niewątpliwie dalszy rozwój e-zdrowia może mieć ogromny wpływ na usprawnienie funkcjonowania systemu ochrony, zadowolenie pacjentów i optymalizację kosztów ponoszonych przez NFZ.

źródło: Fundacja My Pacjenci