Rzeczywistość sektora staje się cyfrowa
- To znacząca zmiana w biznesowej filozofii przedsiębiorstw branży zdrowotnej – przejście od podejmowania doraźnych cyfrowych aktywności do stania się podmiotem prawdziwie cyfrowym. Brak spójnej wizji powoduje konieczność działania ad hoc, a bycie cyfrowym oznacza zaprojektowanie i wdrożenie wyraźnej strategii cyfrowej i włączenie jej do DNA organizacji. W tym celu firmy muszą rozwijać sprawność operacyjną, możliwości analityczne, automatyzację oraz integrację danych. Brak planu strategicznego nie pozwoli branży na rozwinięcie pełnego potencjału digitalizacji - Paweł Kuśmierowski, partner associate, Life Sciences & Health Care Poland w Deloitte.
Pacjent w centrum systemów zdrowotnych
- Zorientowanie na pacjentów to coś więcej niż zapewnienie dobrej jakości opieki. Oznacza to uczynienie z nich równych partnerów, którzy znajdują się w centrum decyzji dotyczących opieki zdrowotnej. Koncepcja skoncentrowania się na pacjencie nie jest nowa. Już teraz widzimy, jak bardzo wzrosła ich komunikacja z ośrodkami badawczymi, instytucjami finansującymi oraz dostawcami usług i rozwiązań. Wkład pacjentów w toczące się projekty jest coraz bardziej wyrafinowany i rozpowszechniony. W tym obszarze nadal jednak jest wiele niewiadomych i takie efektywne pozycjonowanie pacjentów pozostaje wyzwaniem do opanowania - Paweł Kuśmierowski.
- Potencjał oszczędności, jaki niesie ze sobą cyfryzacja procesów wynajdywania nowych leków i ich badań klinicznych przekłada się także na rozwój technologii informatycznych w tym zakresie. Dotyczy to zarówno narzędzi analizy danych, umiejętność korzystania z danych uzyskanych w codziennej praktyce lekarskiej (RWE), terapii cyfrowych, czy automatyzacji procesów. Doświadczenia zdobyte w branży dzięki projektom dotyczącym COVID-19 stanowią dodatkowy czynnik, który wpłynął na skracanie cyklu rozwoju wszystkich terapii i na wzrost rentowności firm biotechnologicznych z innowacji – według Deloitte jest on najwyższy od 2015 roku - Paweł Kuśmierowski.
Branża zdrowotna pod lupą środowiskową
- Kwestie środowiskowe, społeczne i te związane z zarządzaniem coraz mocniej się łączą. Na przykład uczynienie leków bardziej zrównoważonymi chroni środowisko. W rezultacie coraz więcej firm zdaje sobie sprawę, że cele ESG i cele biznesowe są ze sobą nierozerwalnie związane. Można więc oczekiwać, że firmy sektora zdrowotnego będą musiały skupić się na tych czynnikach, które najsilniej na nie wpływają, tym bardziej, że inwestorzy, partnerzy, społeczności, klienci i pracownicy coraz częściej przyglądają się, kogo wspierają - Julia Patorska, partner associate, ekspertka w obszarze analiz ekonomicznych i środowiskowych w Deloitte
Pełny raport do pobrania znajduje się tutaj
źródło: komunikat