Jedna opcja to za mało, gdy w grę wchodzi życie! O możliwościach doboru terapii w leczeniu raka piersi

Opublikowane 01 sierpnia 2023
Jedna opcja to za mało, gdy w grę wchodzi życie! O możliwościach doboru terapii w leczeniu raka piersi
W przypadku leczenia raka piersi kluczowy jest odpowiedni dobór terapii. Niestety, jak wskazuje Onkofundacja Alivia, nie wszystkie pacjentki z rakiem piersi są informowane o wszystkich możliwych opcjach leczenia, nawet wtedy gdy jest ono refundowane przez Narodowy Fundusz Zdrowia. Aby uświadamiać chore o ich prawach oraz zachęcać do rozmowy z lekarzem na temat możliwości wyboru terapii, Alivia rozpoczęła kampanię społeczną „Jedna opcja to za mało”. 
Nowotwory dotykają coraz większą liczbę osób, jednak dzięki postępowi medycyny także coraz więcej o nich wiemy. Dostępne są precyzyjniejsze metody leczenia, które nie tylko pozwalają na przedłużenie życia, ale także poprawiają jego jakość. Niestety, jak wskazuje Onkofundacja Alivia, nie wszyscy pacjenci są leczeni zgodnie z aktualną wiedzą medyczną i najnowszymi standardami leczenia.

Alivia zleciła przygotowanie analizy dotyczącej leczenia pacjentek z rakiem piersi, na przykładzie najczęściej występującego podtypu, czyli raka hormonozależnego, HER2-ujemnego. Wynika z niej, że nawet jedna na cztery pacjentki może nie otrzymywać optymalnego leczenia. Dlatego Alivia rozpoczęła kampanię „Jedna opcja to za mało”, której celem jest edukacja i zachęcenie pacjentek oraz ich bliskich do aktywnego włączenia się w proces leczenia i zadawania pytań, czy zaproponowane leczenie jest rzeczywiście najlepsze spośród dostępnych opcji terapeutycznych. 

- Nie we wszystkich placówkach, w których leczy się pacjentki z rakiem piersi dostępny jest program lekowy B.9 Leczenie raka piersi”. Pacjentki kwalifikujące się do leczenia w programie powinny być wtedy kierowane do tych ośrodków, w których uzyskają optymalne leczenie. Jednak nie zawsze tak się dzieje. Przeszkody mogą ku temu być różne. Częste wizyty (wymagane programem lekowym) w odległym od miejsca zamieszkania ośrodku mogą stanowić barierę nie do pokonania, zwłaszcza dla starszych i obciążonych innymi schorzeniami chorych na przerzutowego raka piersi. Należy też zwrócić uwagę, że przeszkody związane z wyceną świadczeń oraz obciążeniem administracyjnym mogą wpływać na ograniczoną dostępność do leczenia nawet w tych szpitalach, które podpisały z NFZ kontrakt na realizację programu lekowego - wskazuje dr hab. n. med. Krzysztof Adamowicz, onkolog, z Wojewódzkiego Centrum Onkologii w Gdańsku.

Wiedza – sprzymierzeniec w chorobie
Onkofundacja Alivia stara się dotrzeć do pacjentek, a także wspierających ich bliskich, którzy bardzo często sami poszukują informacji i różnych form wsparcia. Nie tylko po to, by ich edukować, ale również, aby dostarczyć narzędzia, które pomogą im sięgnąć po najlepszą, i co najważniejsze, dostępną i refundowaną terapię. W ramach kampanii uruchomiona została strona internetowa, na której można znaleźć najważniejsze informacje o raku piersi, listę placówek specjalizujących się w leczeniu tego typu nowotworu oraz oferujących konkretne programy lekowe. Na portalu znajduje się także lista pytań i wskazówek, która pozwoli przygotować się do rozmowy z lekarzami oraz baza polecanych przez innych pacjentów, szpitali i lekarzy, którzy przyjmują w ramach NFZ. To wyczerpujące źródło rzetelnej wiedzy, które pomoże w mierzeniu się z rakiem piersi, na każdym etapie choroby. 

Jedna opcja? To za mało!
- Jak czulibyśmy się w sytuacji, w której wchodzimy do sklepu, a tam do wyboru jest tylko jedna sukienka, która w dodatku źle na nas leży albo kiedy w restauracji otwieramy menu, a w nim znajduje się tylko jedno danie i to w dodatku takie, którego nie lubimy? Taki brak możliwości wyboru w życiu codziennym jest dla nas wręcz niewyobrażalny. Dlaczego więc z taką sytuacją muszą mierzyć się pacjentki z rakiem piersi? Przecież mówimy tu o tak ważnych sprawach jak zdrowie i życie!  - mówi Agata Polińska z Onkofundacji Alivia.

Ambasadorką kampanii „Jedna opcja to za mało” jest Anna Puślecka, znana ekspertka mody i aktywistka oraz pacjentka onkologiczna. Ania kilka lat temu stoczyła własną walkę o otrzymanie optymalnego dla niej leczenia. Akcję wsparli również inni influencerzy i znane osoby, m.in. Patrycja Kazadi, Maria Winiarska, Lidia Popiel czy Bogna Sworowska, które na swoich kanałach społecznościowych opublikowały materiały przedstawiające sytuację braku wyboru i informacje o kampanii, by zwrócić uwagę na ten niezwykle ważny problem. 
Partnerem akcji jest firma Novartis Poland. 

- „Jedna opcja to za mało” to kampania, której celem jest uwrażliwienie pacjentek na pozytywny aspekt włączenia się w rozmowę z lekarzem na temat własnej choroby i sposobu jej leczenia. I to w bardzo trudnym momencie, bo diagnozy raka piersi. Chcemy rzucić światło na często niedoceniany aspekt udziału w procesie terapeutycznym samego pacjenta i otwartej komunikacji z lekarzem. Lepsze zrozumienie istniejących opcji i uwzględnienie swoich preferencji w odniesieniu do leczenia, może mieć wyłącznie pozytywny wpływ na ostateczny jego wynik, a także obniżyć poczucie lęku u samej pacjentki, która w pewnym sensie przejmuje kontrolę – dodała Aneta Poznańska, Country Communications & Engagement Head w Novartis Poland. 

Więcej informacji na stronie kampanii: www.alivia.org.pl/kampania/jedna-opcja-to-za-malo

źródło: Alivia