Sytuacja dziecięcych placówek szpitalnych oczami małych pacjentów oraz personelu medycznego – raport Fundacji K.I.D.S.
Opublikowane 20 października 2021Fundacja Klub Innowatorów Dziecięcych Szpitali zaprezentowała raport „Wielkie Badanie Dziecięcych Szpitali 2021”, w którym zbadała opinię pracowników medycznych oraz opiekunów małych pacjentów na temat kondycji szpitali dziecięcych w całej Polsce. Kolejnym etapem projektu jest ogłoszenie startu „Wielkiego głosowania”, w którym rodzice wybiorą inicjatywę, zrealizowaną następnie w dziecięcych placówkach medycznych. Partnerem inicjatywy jest marka Nurofen, która w swojej misji stoi po stronie pacjentów, a poprzez ten projekt będzie wspierać pacjentów dziecięcych szpitali.
Misją Fundacji K.I.D.S. jest transformacja szpitali w nowoczesne miejsca przyszłości, przyjazne zarówno małym pacjentom, jak również tym, którzy walczą o ich zdrowie. Aby to zrealizować, konieczne było zbadanie, jak obecnie wygląda jakość obsługi w dziecięcych placówkach medycznych na terenie całego kraju. Fundacja zapytała o doświadczenia w szpitalu od momentu przyjęcia, przez pobyt w oddziale, uzyskane informacje od personelu medycznego, aż po otrzymanie wypisu. Poprosiła również o ocenę infrastruktury, posiłków, wyposażenia pokoi. Wsłuchując się w głos rodziców i opiekunów, zespół badawczy postanowił zebrać także opinie personelu, który na co dzień walczy o zdrowie dzieci.
Na podstawie przeprowadzonych ankiet Fundacja K.I.D.S. zidentyfikowała wnioski w ośmiu obszarach: personel, komunikacja, wsparcie, obsługa, infrastruktura, oznakowanie i informacje, jedzenie i atrakcje.
„Wielkie Badanie” obrazuje wewnętrzne bolączki szpitali
Opinie rodziców i opiekunów
- Dziecięce szpitale to centrum życzliwości
Życzliwość personelu (lekarzy/lekarek , pielęgniarzy i pielęgniarek) jest najlepiej ocenianym obszarem wśród rodziców i pacjentów oddziałów szpitalnych oraz na drugim miejscu wśród pacjentów SOR. 79% ankietowanych dobrze lub bardzo dobrze oceniło życzliwość personelu na oddziałach szpitalnych, zaś 69% ankietowanych w ten sam sposób oceniło pracowników SOR. Rodzice docenili ich za pomocność, otwartość oraz redukcję stresu u dziecka. Personel oddziałów medycznych był znacznie częściej postrzegany jako życzliwy i chętny do pomocy niż personel SOR.
- Informacje leczą obawy
Rodzice potrzebują empatycznej i skutecznej komunikacji z lekarzami oraz z personelem pielęgniarskim, aby wzmacniać siebie i wspierać dziecko w czasie pobytu w szpitalu. Rodzice, którzy spotkali się z życzliwością i dyskrecją personelu przy przyjęciu do placówki, pozytywnie oceniają ogólną pracę lekarzy i pielęgniarek. 72% opiekunów dobrze lub bardzo dobrze oceniło komunikację z personelem medycznym i przekazywanie informacji na oddziale, zaś 62% opiekunów dobrze lub bardzo dobrze oceniło komunikację z personelem medycznymi przekazywanie informacji na SOR. 70% uznało, że pracownicy Izby przyjęć chronili ich prywatność oraz byli dyskretni, a 73% rodziców zadeklarowało, że personel dbał o dyskrecję i zapewnienie intymności dziecka w trakcie badań. Bardzo ważną kwestią jest również dostęp i odpowiednia komunikacja z lekarzem prowadzącym. 86% rodziców wiedziało, kto jest lekarzem prowadzącym leczenie ich dziecka oraz 88% dobrze oceniło proces komunikacji. Jednak tylko 49% rodziców dzieci przebywających na oddziale szpitalnym oraz tylko 32% osób przebywających na SOR wskazało, że personel medyczny przedstawił im się z imienia i nazwiska.
- Rodzice potrzebują empatii personelu
Pobyt w szpitalu jest stresującym doświadczeniem, zarówno dla dziecka, jak i jego opiekunów. Rodzice wiedzą, że zachowanie personelu jest często wynikiem braków kadrowych i przepracowania. Nie zmienia to faktu, że brak odpowiedniej reakcji na stres dziecka, negatywnie wpływa na ocenę pracy pielęgniarek i pielęgniarzy. Wśród ankietowanych, 59% opiekunów dobrze oceniło reakcję pracowników oddziału na stres dziecka, a 53% w ten sam sposób oceniło okazane wsparcie przez pracowników SOR.
- Formalności przysparzają trudności
Wypełnianie skomplikowanych dokumentów jest uciążliwe dla rodziców, szczególnie podczas nieplanowanej wizyty na SOR. Wymagania regulacyjne są wszędzie podobne - niektóre szpitale jednak ułatwiają przejście przez formalności bez stresu i problemów. Z ankiety wynika, że rodzice lepiej oceniają pracę pielęgniarek i lekarzy, jeśli ich pierwsze doświadczenia z placówką medyczną są pozytywne. Im szybciej zadbamy o pacjenta, tym większe będzie jego zadowolenie na dalszych etapach leczenia. 65% rodziców pozytywnie ocenia szybkość i sprawność przebiegu formalności na Izbie Przyjęć. Na SOR 55% opiekunów wyraża się o formalnościach pozytywnie.
- Rodzice są blisko dzieci. Przestrzeń nie jest na to gotowa
Ponad połowa opiekunów dobrze oceniła wyposażenie i udogodnienia na oddziale. Jednocześnie w komentarzach blisko ¼ wypowiedzi zawierała negatywną ocenę warunków panujących na szpitalnych oddziałach. Rodzice wskazywali, że sale na oddziałach są zbyt małe. Zdecydowana większość była przepełniona, a opiekunowie czasami spali na podłodze. Rodzice oczekują łazienek w pokojach lub przynajmniej większej ich liczby na ogólnodostępnych korytarzach. Wśród rodziców przebywających z dzieckiem na oddziale 55% pozytywnie oceniło stan wyposażenia i udogodnienia. Ten aspekt na SOR dobrze lub bardzo dobrze oceniło 56% rodziców. 88% rodziców w trakcie pobytu w szpitalu miało możliwość pozostania z dzieckiem przez cały okres hospitalizacji. Rodzice zwrócili uwagę na aspekt, jakim jest odpowiednie oznakowanie i dostęp do informacji związanych z pobytem w szpitalu. 64% opiekunów dobrze lub bardzo dobrze oceniło oznakowanie szpitala i informacje związane z pobytem. Respondenci wyżej oceniający stan infrastruktury szpitala (oznakowanie i wyposażenie pokojów, gabinetów i udogodnień dla rodziców) wyżej oceniali pracę zarówno lekarzy, jak i pielęgniarek.
- Rodzice gubią się w szpitalu i gąszczu informacji
64% opiekunów dobrze lub bardzo dobrze oceniło oznakowanie szpitala i informacje związane z pobytem. Rodzicom brakuje jednak informacji dla nich samych - co gdzie się znajduje i jak przygotować się do pobytu w szpitalu
- Szpitalne potrawy wymagają poprawy
Ponad połowa opiekunów dobrze lub bardzo dobrze oceniła posiłki w szpitalu na oddziale (53%). Rodzice oczekują bardziej urozmaiconych posiłków, które nie będą ograniczały się do „jasnego pieczywa i dżemu”. Zwracają uwagę, że serwowane jedzenie czasami jest zimne, a porcje nieadekwatnie małe do potrzeb i apetytu małych pacjentów. Niektórzy zgłaszają problemy z uwzględnieniem diet czy zgłaszanych alergii pokarmowych. Dużym minusem są godziny serwowania posiłków (zbyt wczesne kolacje), co związane jest z porami procedur medycznych. Dodatkowo ograniczenia te narzucają firmy outsourcingowe, z którymi szpitale współpracują. Bolączką jest również częsty brak możliwości wykupienia posiłków dla opiekunów przebywających na oddziale. Nie wszyscy mają dostęp do lodówek, w których można przechowywać dodatkowe jedzenie dla najmłodszych. Pozytywnie oceniane są automaty z żywnością, które dostępne są w nielicznych placówkach.
- Zabawa pomaga walczyć z chorobą
Rodzice zwracają uwagę na brak dostępu do atrakcji w czasie wolnym. Aż 74% z nich uważa, że zapewnienie dodatkowych atrakcji w trakcie pobytu pomogłoby dziecku w minimalizacji stresu i powrocie do zdrowia. Jednocześnie część rodziców zauważa, że powodem zaistniałej sytuacji może być COVID.
Oczami personelu
Badanie miało na celu również sprawdzenie obecnej kondycji oraz nastawienia do pracy personelu medycznego. Sprawdzone zostały takie kryteria jak satysfakcja z pracy, równowaga pomiędzy życiem prywatnym a pracą, stres, potrzeby, wiara w sens zgłaszania usprawnień, dostęp do szkoleń. Pracownicy szpitali podzielili się również swoimi pomysłami na poprawę miejsca pracy.
- Im jest się bliżej pacjenta, tym trudniej się zdystansować
Według badania 76% pracowników szpitali chętnie przychodzi do swojej pracy i podejmuje zawodowe obowiązki. 98% pracowników szpitali uważa, że dobrze wykonuje swoją pracę, jednak tylko 61% przyznało, że realizuje się w codziennych obowiązkach. 60% pracowników przyznało, że jest ogólnie zadowolona z pracy w miejscu zatrudnienia. Personel umie zachować równowagę między życiem prywatnym a pracą, ale gdy potrzebuje pomocy, nie zawsze łatwo mu o nią prosić. Z przeprowadzonych analiz wynika, że lekarze oceniają swoją zdolność do zdystansowania się od pracy i zrelaksowania się niżej od pozostałych grup (z wyjątkiem pielęgniarek). Skumulowany stres może mieć negatywny wpływ na codzienne funkcjonowanie personelu szpitalnego, zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym.
- Wiara w sens zgłaszania usprawnień
Wśród ankietowanych pracowników szpitali 62% deklaruje, że wychodzi z inicjatywą poprawy warunków pracy, a 41% uważa, że ich miejsce pracy jest gotowe do wprowadzenia tych zmian. Spośród badanych pracowników szpitali kadra zarządzająca częściej dostrzega sens zgłaszania usprawnień, bo wiedzą, że będą one brane pod uwagę. Zdaniem badanych pracowników szpitali priorytetem powinna być poprawa komunikacji pomiędzy współpracownikami. Pracownicy wierzą, że lepsza organizacja i warunki pracy mogą poprawić obsługę pacjentów. Warto zainwestować w automatyzację procesów i digitalizację, gdyż to pozwoli odciążyć personel i dać więcej czasu dla pacjentów.
Raport dostępny jest do pobrania na stronie: https://wielkiebadanie.kids.org.pl/
Badanie to dopiero początek
Głównym założeniem badania było nie tylko sprawdzenie jakości szpitali w Polsce, ale również zaprezentowanie kierunków zmian i projektów, które pomogą w realizacji usprawnień i budowaniu pozytywnych doświadczeń. Partnerem tej inicjatywy jest Nurofen – marka skierowana do rodziców, która swoją działalnością wspiera ich w codziennej opiece nad maluchami. W tym celu Fundacja, wraz z marką Nurofen, zorganizowała konkurs na zasadach budżetu rodzicielskiego, w którym to opiekunowie mogą zagłosować na jeden z trzech projektów. Pomysł, który osiągnie największą liczbę głosów, zostanie wprowadzony do dziecięcych szpitali. Inicjatywy zostały wybrane na podstawie wniosków z badań i głosu rodziców.
- Niezmiernie cieszy nas fakt, iż możemy wesprzeć Fundację K.I.D.S. w realizacji kolejnego projektu, dzięki któremu proces hospitalizacji małych pacjentów stanie się bardziej przyjazny. Reckitt razem z marką Nurofen od zawsze jest blisko rodziców, którzy na co dzień mierzą się z wieloma wyzwaniami. To właśnie połączyło nas z Klubem Innowatorów Dziecięcych Szpitali – wspólnie prowadzimy działania, które mają pomóc rodzicom, a także zmienić szpitale na lepsze. Wierzymy, że dzięki wynikom „Wielkiego Głosowania” oraz wdrożeniu wybranego projektu dokonamy realnej zmiany i wykonamy kolejny, duży krok w tym kierunku – powiedziała Inga Songin, Marketing Director Poland & EE, Reckitt.
To ankietowani wybrali, jaki aspekt jest najbardziej kluczowy do zmiany. W konkursie wytypowane zostały trzy projekty:
- Mniej biurokracji – system pozwalający na efektywniejsze zarządzanie procesem wpisów i wypisów ze szpitala.
- Pozytywna komunikacja – szereg szkoleń dla pracowników szpitali, które pomogą w codziennej komunikacji na linii pacjent - szpital.
- Aplikacja pacjenta – rozwój i rozszerzenie Aplikacji Pacjenta CZD na pozostałe szpitale dziecięce.
Głosowanie odbywa się na stronie https://wielkiebadanie.kids.org.pl/wielkie-glosowanie. Konkurs potrwa od dzisiaj, 12 października, do 2 listopada 2021 roku. Wyniki głosowania zostaną przedstawione 5 listopada 2021 roku.
źródło: Fundacja KIDS
źródło: Fundacja KIDS
Autor:
Redakcja MedicalPress