Mosznowładcy 2022: ponad 7 tys. mężczyzn skorzystało z bezpłatnych badań przesiewowych

Opublikowane 20 grudnia 2022
Mosznowładcy 2022: ponad 7 tys. mężczyzn skorzystało z bezpłatnych badań przesiewowych
Kolejna, dziewiąta edycja kampanii Mosznowładcy, organizowanej przez Fundację Kapitan Światełko, dobiegła końca. Aby przebadać jak największą liczbę mężczyzn pod kątem profilaktyki raka jąder i prostaty tegoroczną akcję wydłużono o miesiąc. W kilkunastu największych miastach Polski z badań skorzystało w sumie aż 7203 panów – wykonano ponad 5 tys. badań USG i blisko 1,7 tys. testów PSA.
Kampania Mosznowładcy (wcześniej Movember) organizowana jest w Polsce przez Fundację Kapitan Światełko od 2014 roku. Podczas akcji mężczyźni zapuszczają wąsy, które mają symbolizować troskę o męskie zdrowie intymne. W ramach tegorocznej inicjatywy po raz pierwszy wykorzystano podwójny gabinet, który umożliwił zwiększenie liczby badań pod kątem zdrowia jąder i prostaty, a także ograniczył kolejki. W kilkunastu lokalizacjach na terenie całej Polski przebadano łącznie 7203 mężczyzn – wykonano 5507 badań USG i 1696 testów PSA.

Dziękujemy wszystkim firmom, organizacjom i osobom za ogromne wsparcie. To dzięki nim mogliśmy rozszerzyć skalę działania – zorganizować akcję w kolejnych miastach i otworzyć podwójny gabinet. Jednak największe wyrazy uznania należą się wszystkim panom, którzy wzięli udział w badaniach. Cieszymy się, że tak chętnie i licznie przybyli, by potwierdzić swoje zdrowie. To dla nas dowód, że to, co robimy, jest ważne i potrzebne – mówi Jakub Kajdaniuk, koordynator kampanii Mosznowładcy.

Podczas tegorocznej akcji wykryto 34 nowotwory jąder i zdiagnozowano 53 wyniki PSA (marker nowotworowy prostaty), które odbiegały od normy.
Dzięki wczesnemu wykryciu właściwie każdy nowotwór jądra jest całkowicie wyleczalny – osoby, które z nim walczą mogą w bardzo szybkim czasie wrócić do całkowitego zdrowia i pełnej sprawności. Ale to właśnie profilaktyka i odpowiednio szybkie działanie umożliwia tak dobre rezultaty. Należy pamiętać, że nowotwory jąder atakują młodych mężczyzn, natomiast nowotwory prostaty tylko niewiele starszych - dlatego tak ważne jest, aby mężczyźni badali się regularnie, nie ignorowali problemów i zgłaszali się do lekarza, jeśli zauważą niepokojące zmiany – dodaje Jakub Kajdaniuk.

Tegoroczną akcję ponownie wsparli partnerzy z wielu branż i ambasadorzy z różnych środowisk. Wąsem, który na  początku XXI wieku stał się symbolem męskiej profilaktyki, chwalili się w mediach Cyber Marian, Michał Bańka, Mateusz Jędraś, Jakub Nowicki i Juan Zumeta.
 
W kampanię jak co roku zaangażowała się firma Nationale-Nederlanden. Organizacja została dwukrotnie uhonorowana grand prix w konkursie Dobroczyńca Roku za wspieranie profilaktyki męskich nowotworów wspólnie z Fundacją Kapitan Światełko, a kolejne dwa razy otrzymała wyróżnienie w kategorii Zdrowie.

Jesteśmy dumni, że już po raz ósmy mogliśmy wesprzeć Fundację Kapitan Światełko w realizacji ich misji. Jako przedstawiciele branży ubezpieczeniowej czujemy się odpowiedzialni społecznie za uświadamianie Polakom i Polkom, jak ważne są regularne badania oraz prowadzenie zdrowego stylu życia. Wyniki tegorocznej edycji wyraźnie udowadniają, że tego typu inicjatywy są kluczowe w popularyzowaniu systematycznej diagnostyki zdrowotnej – mówi Marta Pokutycka-Mądrala, Dyrektor Komunikacji Korporacyjnej Nationale-Nederlanden.

W akcję włączyły się także firmy Bayer i BNP Paribas.  Z kolei marki Olivia Garden, Zew for Men i Thomas Henry zdecydowały się przekazać część zysków z listopadowych przychodów na realizację kolejnej edycji.

Organizacja badań była możliwa dzięki centrom handlowym należącym do sieci Atrium oraz Galerii Bronowice i Galerii Katowickiej. Wsparcie technologiczne zapewniły  firmy Profimedical i Domowe Laboratorium.pl.
Dziewiątą edycję kampanii promował zbiór „sucharów” – żartów o jajach, przygotowany przez zespół ambasadorów pod wodzą Cyber Mariana. Osiągając ponad 1,6 mln wyświetleń stał się najpopularniejszym z promujących dotychczas akcję klipów.

Chociaż kampania tradycyjnie odbywa się jesienią, organizatorzy Mosznowładców mają zamiar dbać o mężczyzn przez cały rok.  W 2023 roku, w którym już po raz dziesiąty zostanie zorganizowana akcja,   odwiedzą z gabinetami imprezy masowe, duże wydarzenia, ale również firmy i zakłady pracy w całej Polsce.
 
Suchary o jajach – film promujący kampanię 2022:


źródło: Kapitan Światełko