17 milionów pacjentów rocznie nie odwołuje swoich wizyt! Jak rozwiązać ten problem?

Opublikowane 10 maja 2023
17 milionów pacjentów rocznie nie odwołuje swoich wizyt!  Jak rozwiązać ten problem?

1197 dni. Tyle przeciętnie czeka się w Polsce na wizytę u endokrynologa. Czas oczekiwania na konsultację u ortopedy to 112 dni, a u reumatologa - 97. 2,38 – tylu lekarzy według szacunków przypada na 1000 mieszkańców w naszym kraju. Kolejki do specjalistów to jedno z największych wyzwań polskiej ochrony zdrowia. Nieodwoływanie wizyt przez pacjentów jest jedną z przyczyn pogłębiających problem dostępu do lekarzy. Ich liczba oscyluje wokół 17 milionów*. Odpowiedzią na to zjawisko jest kampania edukacyjna #odwoluje #nieblokuje i wdrażanie rozwiązań technologicznych ułatwiających rezygnację z wizyty.

Zatrzymać licznik nieodwołanych wizyt

„Jest wiele powodów, żeby nie przyjść na wizytę. Ale tylko jeden, żeby ją odwołać – zdrowie drugiego człowieka”. To jedno z haseł promujących ogólnopolską kampanię społeczną #odwołuje #nieblokuje. W akcję zainicjowaną przez Centrum Medyczne CMP zaangażowały się podmioty zarówno z publicznej, jak i prywatnej ochrony zdrowia, a także NFZ, Ministerstwo Zdrowia, Warszawski Uniwersytet Medyczny i Centrum e-Zdrowia czy fundacje propacjenckie.
Chcemy edukować Polaków w kwestii brania odpowiedzialności społecznej za nieodwoływanie wizyty u lekarza. Jak? Przede wszystkim przez pokazanie skali problemu (te liczby robią wrażenie!) i jego bezpośrednich konsekwencji dla pacjenta oraz systemu ochrony zdrowia. Nieodwołanie wizyty to z jednej strony wydłużenie czasu oczekiwania na konsultację u specjalisty dla innego pacjenta, a w konsekwencji opóźnienie postawienia diagnozy i rozpoczęcia leczenia. Z drugiej strony to wielkie obciążenie finansowe dla całego systemu ochrony zdrowia i marnowanie potencjału lekarzy, których mamy deficyt. Każda wizyta powinna być traktowana jako zasób, o który powinniśmy dbać. Podsumowując, odwołanie wizyty powinno stać się normą, której musimy przestrzegać – wyjaśnia Paweł Walicki, inicjator akcji i Prezes Zarządu Centrum Medycznego CMP.
 
Konsekwencje dla placówek

Aktualnie
nie ma żadnego ustawowego przepisu nakładającego na pacjentów obowiązek odwołania wizyty. Ci mogą nie pojawić się dowolną liczbę razy, a placówki, które mają podpisany kontrakt z NFZ, i tak muszą wyznaczyć im kolejny termin. Poza wspomnianymi konsekwencjami dla innych pacjentów takie działanie dezorganizuje pracę szpitali i przychodni.
Żeby dobrze zobrazować, jak wygląda liczba nieodwoływanych wizyt, przytoczę przykład Poradni Ortopedycznej działającej w naszym szpitalu. Według szacunków te 17 milionów niezrealizowanych konsultacji w ciągu całego roku przekłada się w tym konkretnym przypadku na miesiąc „wolnego” dla całego zespołu, gdzie infrastruktura, lekarze, pielęgniarki i pracownicy rejestracji są w pełnej gotowości i oczekują na pacjenta. W tym czasie nie wykorzystują swojego potencjału, nie pomagają potrzebującym pacjentom – mówi Piotr Gołaszewski, Dyrektor ds. Zarządzania Filiami, Rzecznik Mazowieckiego Szpitala Bródnowskiego.
Jak dodaje Aneta Pocheć Pełnomocnik Dyrektora ds. organizacji, marketingu i kontraktów medycznych SZPZLO Warszawa Praga-Północ: Nieodwoływanie wizyt dezorganizuje pracę całej placówki. Trzeba mieć na uwadze to, że lekarze, którzy pracują na umowie kontraktowej i mają wypłacany procent za punkt z kontraktu NFZ, nie otrzymują wynagrodzenia. Jeśli zaś są na umowie godzinowej lub umowie o pracę, to za niewykorzystany czas pracy personelu medycznego starty ponosi placówka. Bardzo często lekarze pracują razem z personelem pielęgniarskim, w związku z tym czas niewykorzystany dotyczy obu grup zawodowych.
 
Karta dobrych praktyk

Jednym z założeń kampanii #odwołuje #nieblokuje było wypracowanie Karty Dobrych Praktyk dla placówek medycznych. Karta, zawierająca szereg wytycznych dla podmiotów medycznych, kładzie nacisk na edukację personelu medycznego i recepcji w kwestii informowania pacjentów w każdy dostępny sposób o konieczności odwoływania wizyt. Kolejne zalecenia dotyczą wdrażania rozwiązań ułatwiających kontakt z placówkami, dostosowanych do ich możliwości, które usprawniają proces rezygnacji z umówionej wizyty. 

Należą do nich między innymi aplikacje wykorzystujące boty głosowe, takie jak m.in. Medidesk. Rozwiązanie, z którym stoi rodzimy startup o tej samej nazwie, odbiera każdy telefon i może prowadzić dowolną liczbę rozmów jednocześnie. W tym przypadku tzw. Mediboty są zintegrowane z systemem umawiania wizyt. Jedną z ich funkcji jest automatyzacja rozmów z pacjentami, wykorzystująca interfejs głosowy i sztuczną inteligencję. W praktyce oznacza to, że pacjenci nie muszą czekać, aż ktoś odbierze telefon, co jest potencjalnym utrudnieniem w przy zmianie terminu lub odwołaniu konsultacji. Co więcej, zainteresowani dostają również powiadomienia SMS o planowanej wizycie wraz z instrukcją ewentualnej rezygnacji.
Już teraz wiemy, że voiceboty to prawdziwa rewolucja w procesie zarządzania rejestracją w placówkach ochrony zdrowia. Naszą misją jest dotarcie z tym rozwiązaniem do jak największej liczby podmiotów medycznych, a tym samym – pacjentów. Wierzę, że edukacja społeczeństwa oraz nowe technologie mogą w niedalekiej przyszłości rozwiązać jeden z największych problemów, z jakimi mierzy się nasz system mówi Daniel Nowocin, Prezes Zarządu firmy Medidesk.
Case study kampanii #odwoluje #nieblokuje zostanie przedstawione podczas 8. edycji konferencji Akademia Managera Ochrony Zdrowia. Wydarzenie odbędzie się w dniach 11-12 maja w Warszawie.

*​​ Według danych Ministerstwa Zdrowia za 2019 rok.

źródło: Publicon