17 milionów pacjentów rocznie nie odwołuje swoich wizyt! Jak rozwiązać ten problem?
Opublikowane 10 maja 2023
1197 dni. Tyle przeciętnie czeka się w Polsce na wizytę u endokrynologa. Czas oczekiwania na konsultację u ortopedy to 112 dni, a u reumatologa - 97. 2,38 – tylu lekarzy według szacunków przypada na 1000 mieszkańców w naszym kraju. Kolejki do specjalistów to jedno z największych wyzwań polskiej ochrony zdrowia. Nieodwoływanie wizyt przez pacjentów jest jedną z przyczyn pogłębiających problem dostępu do lekarzy. Ich liczba oscyluje wokół 17 milionów*. Odpowiedzią na to zjawisko jest kampania edukacyjna #odwoluje #nieblokuje i wdrażanie rozwiązań technologicznych ułatwiających rezygnację z wizyty.
Zatrzymać licznik nieodwołanych wizyt
„Jest wiele powodów, żeby nie przyjść na wizytę. Ale tylko jeden, żeby ją odwołać – zdrowie drugiego człowieka”. To jedno z haseł promujących ogólnopolską kampanię społeczną #odwołuje #nieblokuje. W akcję zainicjowaną przez Centrum Medyczne CMP zaangażowały się podmioty zarówno z publicznej, jak i prywatnej ochrony zdrowia, a także NFZ, Ministerstwo Zdrowia, Warszawski Uniwersytet Medyczny i Centrum e-Zdrowia czy fundacje propacjenckie.
Chcemy edukować Polaków w kwestii brania odpowiedzialności społecznej za nieodwoływanie wizyty u lekarza. Jak? Przede wszystkim przez pokazanie skali problemu (te liczby robią wrażenie!) i jego bezpośrednich konsekwencji dla pacjenta oraz systemu ochrony zdrowia. Nieodwołanie wizyty to z jednej strony wydłużenie czasu oczekiwania na konsultację u specjalisty dla innego pacjenta, a w konsekwencji opóźnienie postawienia diagnozy i rozpoczęcia leczenia. Z drugiej strony to wielkie obciążenie finansowe dla całego systemu ochrony zdrowia i marnowanie potencjału lekarzy, których mamy deficyt. Każda wizyta powinna być traktowana jako zasób, o który powinniśmy dbać. Podsumowując, odwołanie wizyty powinno stać się normą, której musimy przestrzegać – wyjaśnia Paweł Walicki, inicjator akcji i Prezes Zarządu Centrum Medycznego CMP.
Konsekwencje dla placówek
Aktualnie nie ma żadnego ustawowego przepisu nakładającego na pacjentów obowiązek odwołania wizyty. Ci mogą nie pojawić się dowolną liczbę razy, a placówki, które mają podpisany kontrakt z NFZ, i tak muszą wyznaczyć im kolejny termin. Poza wspomnianymi konsekwencjami dla innych pacjentów takie działanie dezorganizuje pracę szpitali i przychodni.
Żeby dobrze zobrazować, jak wygląda liczba nieodwoływanych wizyt, przytoczę przykład Poradni Ortopedycznej działającej w naszym szpitalu. Według szacunków te 17 milionów niezrealizowanych konsultacji w ciągu całego roku przekłada się w tym konkretnym przypadku na miesiąc „wolnego” dla całego zespołu, gdzie infrastruktura, lekarze, pielęgniarki i pracownicy rejestracji są w pełnej gotowości i oczekują na pacjenta. W tym czasie nie wykorzystują swojego potencjału, nie pomagają potrzebującym pacjentom – mówi Piotr Gołaszewski, Dyrektor ds. Zarządzania Filiami, Rzecznik Mazowieckiego Szpitala Bródnowskiego.
Jak dodaje Aneta Pocheć – Pełnomocnik Dyrektora ds. organizacji, marketingu i kontraktów medycznych SZPZLO Warszawa Praga-Północ: Nieodwoływanie wizyt dezorganizuje pracę całej placówki. Trzeba mieć na uwadze to, że lekarze, którzy pracują na umowie kontraktowej i mają wypłacany procent za punkt z kontraktu NFZ, nie otrzymują wynagrodzenia. Jeśli zaś są na umowie godzinowej lub umowie o pracę, to za niewykorzystany czas pracy personelu medycznego starty ponosi placówka. Bardzo często lekarze pracują razem z personelem pielęgniarskim, w związku z tym czas niewykorzystany dotyczy obu grup zawodowych.
Karta dobrych praktyk
Jednym z założeń kampanii #odwołuje #nieblokuje było wypracowanie Karty Dobrych Praktyk dla placówek medycznych. Karta, zawierająca szereg wytycznych dla podmiotów medycznych, kładzie nacisk na edukację personelu medycznego i recepcji w kwestii informowania pacjentów w każdy dostępny sposób o konieczności odwoływania wizyt. Kolejne zalecenia dotyczą wdrażania rozwiązań ułatwiających kontakt z placówkami, dostosowanych do ich możliwości, które usprawniają proces rezygnacji z umówionej wizyty.
Należą do nich między innymi aplikacje wykorzystujące boty głosowe, takie jak m.in. Medidesk. Rozwiązanie, z którym stoi rodzimy startup o tej samej nazwie, odbiera każdy telefon i może prowadzić dowolną liczbę rozmów jednocześnie. W tym przypadku tzw. Mediboty są zintegrowane z systemem umawiania wizyt. Jedną z ich funkcji jest automatyzacja rozmów z pacjentami, wykorzystująca interfejs głosowy i sztuczną inteligencję. W praktyce oznacza to, że pacjenci nie muszą czekać, aż ktoś odbierze telefon, co jest potencjalnym utrudnieniem w przy zmianie terminu lub odwołaniu konsultacji. Co więcej, zainteresowani dostają również powiadomienia SMS o planowanej wizycie wraz z instrukcją ewentualnej rezygnacji.
Jednym z założeń kampanii #odwołuje #nieblokuje było wypracowanie Karty Dobrych Praktyk dla placówek medycznych. Karta, zawierająca szereg wytycznych dla podmiotów medycznych, kładzie nacisk na edukację personelu medycznego i recepcji w kwestii informowania pacjentów w każdy dostępny sposób o konieczności odwoływania wizyt. Kolejne zalecenia dotyczą wdrażania rozwiązań ułatwiających kontakt z placówkami, dostosowanych do ich możliwości, które usprawniają proces rezygnacji z umówionej wizyty.
Należą do nich między innymi aplikacje wykorzystujące boty głosowe, takie jak m.in. Medidesk. Rozwiązanie, z którym stoi rodzimy startup o tej samej nazwie, odbiera każdy telefon i może prowadzić dowolną liczbę rozmów jednocześnie. W tym przypadku tzw. Mediboty są zintegrowane z systemem umawiania wizyt. Jedną z ich funkcji jest automatyzacja rozmów z pacjentami, wykorzystująca interfejs głosowy i sztuczną inteligencję. W praktyce oznacza to, że pacjenci nie muszą czekać, aż ktoś odbierze telefon, co jest potencjalnym utrudnieniem w przy zmianie terminu lub odwołaniu konsultacji. Co więcej, zainteresowani dostają również powiadomienia SMS o planowanej wizycie wraz z instrukcją ewentualnej rezygnacji.
Już teraz wiemy, że voiceboty to prawdziwa rewolucja w procesie zarządzania rejestracją w placówkach ochrony zdrowia. Naszą misją jest dotarcie z tym rozwiązaniem do jak największej liczby podmiotów medycznych, a tym samym – pacjentów. Wierzę, że edukacja społeczeństwa oraz nowe technologie mogą w niedalekiej przyszłości rozwiązać jeden z największych problemów, z jakimi mierzy się nasz system – mówi Daniel Nowocin, Prezes Zarządu firmy Medidesk.
Case study kampanii #odwoluje #nieblokuje zostanie przedstawione podczas 8. edycji konferencji Akademia Managera Ochrony Zdrowia. Wydarzenie odbędzie się w dniach 11-12 maja w Warszawie.
* Według danych Ministerstwa Zdrowia za 2019 rok.
źródło: Publicon
źródło: Publicon
Autor:
Redakcja MedicalPress