Labplus z technologią do analizy wyników badań laboratoryjnych umacnia się w Polsce i stawia pierwsze kroki w Azji

Opublikowane 23 stycznia 2023
Labplus z technologią do analizy wyników badań laboratoryjnych  umacnia się w Polsce i stawia pierwsze kroki w Azji
Wrocławski LabPlus stworzył pionierską technologię automatyzującą interpretację wyników badań laboratoryjnych. W swojej e-analizie produkt LabTest Checker uwzględnia wywiad medyczny, a wszystko w oparciu o autorski silnik diagnostyczny napędzany wiedzą medyczną i AI.
Spółka buduje partnerstwa z liderami rynku medycznego oraz Przykładem jest tu współpraca z Diagnostyką – wspierając potencjalnie nawet 4,5 mln wyników badań miesięcznie. Kolejne kroki na drodze komercjalizacji LabPlus stawia też w Indiach.

Obecn
e plany startupu założonego w 2018 r. przez lekarzy, naukowców, inżynierów i specjalistów data science obejmują rozwój biznesu i nowe wdrożenia zagranicą. Spółka realizuje właśnie drugą rundą inwestycyjną na poziomie ok. 2 mln EUR. Trwają rozmowy z wybranymi inwestorami, również branżowymi.

 
Algorytmy AI w coraz większym stopniu wspierają diagnostykę i leczenie, a pandemia uwypukliła potrzebę wdrażania innowacyjnych rozwiązań w systemie opieki zdrowotnej. Nad automatyzacją czasochłonnych i manualnych procesów pracuje m.in. polski LabPlus. Wraz z rosnącą akceptacją rozwiązań telemedycznych czy monitoringu na odległość, spółka z Wrocławia stworzyła produkt rewolucjonizujący rynek badań laboratoryjnych. Autorski LabTest Checker wykorzystuje sztuczną inteligencję, by przyspieszyć diagnostykę medyczną. W ten sposób pacjent na bazie wyników badań i generowanej automatycznie ankiety medycznej, w kilka sekund otrzymuje raport z interpretacją, zestawem rekomendowanych dalszych badań oraz zaleceniami postępowania, w tym kierowaniem do lekarza właściwej specjalności. LabPlus sprzedaje swój system również pod postacią API, umożliwiając swoim klientom poszerzenie oferty – integrację z istniejącymi aplikacjami lub tworzenie własnych produktów cyfrowych do analizy badań laboratoryjnych.

2022 r. spółka zakończyła z kolejnymi umowami i wdrożeniami na koncie. Na wzrost przychodów w Polsce startup liczy już w tym roku, a rozmowy dotyczące warunków współpracy prowadzi obecnie m.in. z klientami z Indii. Twórcy LabPlus są pewni, że światowy popyt na ich technologię będzie rósł, dlatego fundusze z organizowanej właśnie rundy przeznaczą m.in. na międzynarodową komercjalizację.
Pierwotnie zebranie środków planowaliśmy na koniec 2022 r., ale sytuacja na rynku mocno się zmieniła, a inwestorzy prosili o dodatkowy czas. Nie zmarnowaliśmy tego zapasu. Dostosowaliśmy się do obecnej rzeczywistości, a czas wykorzystaliśmy na postęp w komercjalizacji i kolejne wdrożenia w dużych brandach. Rozmawiamy z wybranymi inwestorami, a rundę o większej wartości planujemy zamknąć wiosną tego roku – mówi dr Siddarth Agrawal, założyciel i CEO Labplus.

Biznesowym sukcesem spółki w ostatnim czasie było m.in. istotne rozszerzenie modelu i zakresu współpracy z Diagnostyką, będącą największym w regionie Europy Środkowo-Wschodniej dostawcą testów laboratoryjnych, w Polsce mającą ok. 20 proc. rynku. Rozwiązania LabPlus obejmujące pierwotnie interpretację pakietów tarczycowych poszerzone zostaną o bezpłatny dla pacjentów pakiet medium (za usługę płaci Diagnostyka), a więc obejmujący większość najczęściej wykonywanych badań. LabTest Checker obejmie także pojedyncze badania i koszyki badań samodzielnie wybieranych przez użytkowników – tu w systemie „gwarancja satysfakcji lub zwrot pieniędzy”. W nowym modelu i perspektywie długoterminowej, docelowa liczba badań możliwych do e-analizy może sięgnąć nawet aż 4,5 mln sztuk miesięcznie.

Usługa automatycznej interpretacji obecnie dostępna jest też dla użytkowników serwisu uPacjenta. W portfolio polskiego startupu na etapie wdrożenia narzędzia jest również działający w Polsce Synlab – największe laboratorium w Europie, a także portal medyczny Medonet. Potencjalna baza klientów jest szeroka, bo technologia spółki trafiać ma zarówno do laboratoriów diagnostycznych, klinik, szpitali, jak i dostawców systemów LIMS (laboratory information management system), którzy otworzą startupowi drzwi do mocno rozdrobnionego rynku małych laboratoriów. Rozwiązanie ma wzmocnić ich ofertę, bowiem badania konsumenckie stanowią kluczowy element każdego biznesu opartego o tego typu diagnostykę.

Globalny pomysł
LabPlus pokrywa dziś 70 proc. najczęściej wykonywanych badań, a w ciągu najbliższych miesięcy planuje zwiększyć ten zakres do 100 proc. Skorzystać z tego mają już w 2023 r. zagraniczni klienci. Wrocławski medtech celuje w Indie, gdzie przy współpracy z lokalnymi partnerami prowadzi zaawansowane rozmowy z trzema dużymi graczami. Spółka już powołała tam zespół sprzedażowy, a pierwsze wdrożenia planuje w drugiej połowie roku.

Nasz produkt jest gotowy do skalowania międzynarodowego, od początku rozwijamy się z perspektywą ekspansji. Myśląc o globalnym rynku badań laboratoryjnych, w pierwszej kolejności patrzymy na kraje o największej liczbie badań typu DTC (direct-to-consumer). Chcemy ugruntować swoją pozycję przede wszystkim w Indiach, które w tym obszarze rozwijają się bardzo szybko. Badania konsumenckie stanowią tam aż 90 proc. wszystkich badań, a rozproszenie rynku jest ogromne. Atrakcyjnymi dla nas rynkami są również Hiszpania, Włochy czy Stany Zjednoczone – dodaje szef LabPlus.

Naukowcy w biznesie
Blisko trzydziestoosobowy zespół LabPlus rozwija się z inicjatywy Siddartha Agrawala, doktora nauk medycznych i nauk o zdrowiu od 2018 r. Już jako młody student medycyny, notorycznie proszony był przez osoby z najbliższego otoczenia o interpretację wyników badań.

– Ludzie bez wykształcenia medycznego potrzebują rzetelnej, medycznej wiedzy, by właściwie zrozumieć  wyniki badań laboratoryjnych. A zwykle mają dużą potrzebę ich szybkiej interpretacji. Konsekwencje złej, pochopnej analizy czy w ogóle braku wykonywania badań są bardzo poważne, a przecież dla lekarzy to zazwyczaj jedyny sposób na zdobycie informacji o zdrowiu pacjenta. Każdego roku ponad 3 mln osób umiera przedwcześnie z powodu chorób, którym możemy łatwo zapobiec poprzez wykonywanie badań laboratoryjnych i właściwą interpretację ich wyników. W LabPlus chcemy realnie wesprzeć i usprawnić proces diagnostyczno-terapeutyczny. Stworzyliśmy platformę, która opiekuje się pacjentem na niezwykle ważnym odcinku ścieżki zdrowia. Zapewniamy bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa i skuteczność – mówi dr Agrawal.

Interdyscyplinarny zespół opracował autorski silnik diagnostyczny, czyli zbiór algorytmów łączących wyniki badań z wywiadem medycznym.

Wykorzystujemy bazę wiedzy medycznej stworzoną przez zespół wykwalifikowanych lekarzy i naukowców. Nieustannie ją aktualizujemy o najnowsze dokonania nauki. Ścieżki diagnostyczne czy algorytmy AI weryfikowane i zatwierdzane są przez specjalistów z wieloletnim doświadczeniem klinicznym. Wykorzystanie tak innowacyjnych osiągnięć techniki w medycynie przyczynia się do tworzenia nowych złotych standardów diagnostyki i leczenia. To nasza misja – mówi prof. dr hab. n. med. Grzegorz Mazur, przewodniczący Rady Medycznej LabPlus.

Dotychczas na rozwój platformy spółka pozyskała ponad 7 mln PLN finansowania w formie grantu NCBiR i rundy pre-seed. Potencjał LabPlus dostrzegł fundusz LT Capital i aniołowie biznesu. Wówczas pieniądze przeznaczone zostały na finalizację produktu, certyfikację i pozyskanie pierwszych klientów. Po zdanym biznesowym sprawdzianie w Polsce, czas na komercjalizację międzynarodową.

– Mamy ambitne plany oparte na modelu biznesowym obejmującym m.in. preselekcję do badań klinicznych czy badania rynkowe. Współpracując z liderami z branży analityki wiemy, że dzięki naszym zasobom jesteśmy w stanie wymiernie wspierać proces produkcji nowych leków i wczesnego wykrywania problemów zdrowotnych. Celem, jaki sobie postawiliśmy, jest tworzenie technologii, która z wykorzystaniem algorytmów sztucznej inteligencji oraz najnowszej wiedzy medycznej, będzie wspierać ludzi w dbaniu o zdrowie – podkreśla dr Bartłomiej Bartoszewicz, Chief Science Officer w LabPlus.

Zgodnie z prognozami branżowymi, globalny rynek badań laboratoryjnych direct-to-consumer do 2031 r. ma rosnąć w tempie 26 proc. rocznie. Z kolei według najnowszego raportu Global Market Insights, rynek badań krwi osiągnie wartość 123 mld USD do 2030 r.

źródło: LabPlus