Stanowisko All.Can dotyczące ciągłości leczenia nowotworów podczas pandemii COVID-19

Opublikowane 05 kwietnia 2020
Stanowisko All.Can dotyczące ciągłości leczenia nowotworów podczas pandemii COVID-19
Międzynarodowa inicjatywa All.Can wskazuje skuteczne praktyki, które można wdrożyć, aby zmniejszyć ryzyko dla pacjentów z chorobą nowotworową w czasie epidemii koronawirusa, a także wymagania dotyczące usług opieki zdrowotnej w czasie kryzysu COVID-19.
W ramach ciągłego dążenia do stworzenia centrum skutecznych praktyk przeciwnowotworowych All.Can zidentyfikował kilka praktycznych rozwiązań, które można wdrożyć, aby pomóc personelowi onkologii szpitalnej dostosować praktyki opieki w dzisiejszych szybko zmieniających się i trudnych okolicznościach.

Wielu pacjentów z rakiem oraz ozdrowieńców, należy do osób szczególnie zagrożonych powikłaniami pandemii COVID-19. Wynika to z osłabienia układu odpornosciowego i/lub powikłań zdrowotnych spowodowanych chorobą lub leczeniem. Na przykład osoby ze słabą czynnością płuc są najbardziej narażone na poważne komplikacje i śmierć z powodu COVID-19.

W wielu krajach, w których eskalacja pandemii nasila się, Europejskie Towarzystwo Onkologii Klinicznej (ESMO) informuje, że wprowadzono środki mające na celu ograniczenie liczby wizyt w szpitalach dla pacjentów onkologicznych oraz nadanie priorytetu pacjentom otrzymującym aktywne leczenie, przy jednoczesnym odraczaniu wizyt kontrolnych. Ponadto ESMO informuje, że lekarze często podejmują indywidualne decyzje dotyczące tego, czy leczenie należy rozpocząć, czy kontynuować, czy wizyta jest naprawdę potrzebna, czy może zostać przełożona. Ponadto niektóre zabiegi planowe są odraczane w celu zwolnienia zasobów dla nieuchronnie rosnącej liczby pacjentów z COVID-19 oczekiwanych w nadchodzących tygodniach.

Tymczasem rozpowszechniane jest wiele nieprawdziwych informacji, które zagrażają zdrowiu fizycznemu i psychicznemu pacjentów z rakiem.

Informacja  i wspiercie pacjentów

Podczas gdy usługi zdrowotne dostosowują się do opieki w tych niespotykanych, nowych okolicznościach, All.Can wzywa do jasnych wskazówek dla pacjentów z rakiem w zakresie minimalizacji ryzyka związanego z wirusem, a także w sprawie ciągłości opieki. W szczególności All.Can wzywa do:

  1. Dostarczanie pacjentom chorym na raka i ich rodzinom jasnych, opartych na dowodach i aktualnych informacji na temat środków, jakie powinni podjąć, aby uniknąć COVID-19.
  2. Udzielanie informacji i wsparcie pacjentom chorym na raka obecnie poddawanym terapii oraz jasne wyjaśnienie wszelkich zmian w protokołach leczenia.
Utrzymanie ciągłości opieki

Społeczność onkologiczna ciężko pracuje, aby zminimalizować przerwy w leczeniu raka - All.Can pochwala te wysiłki - ale w niektórych przypadkach zalecane są korekty. Na przykład Regionalna rada ds. Zdrowia w Lombardii we Włoszech szybko wdrożyła nowe środki leczenia pacjentów onkologicznych i ograniczania COVID-19. Należą do nich:

  • Wizyty ambulatoryjne u pacjentów z rakiem należy ograniczyć do najbezpieczniejszego i najbardziej wykonalnego poziomu bez narażania opieki.
  • W przypadku pacjentów leczonych doustnie, których można monitorować zdalnie, należy zapewnić co najmniej trzy kursy leczenia, aby ograniczyć wizyty w szpitalu. Monitorowanie wyników badań krwi takich pacjentów powinno odbywać się w lokalnych laboratoriach w pobliżu domu pacjenta.
  • Należy skorzystać z usług telemedycznych.
  • Rutynowe wizyty kontrolne należy odłożyć.
  • Bardziej intensywny nadzór podczas leczenia należy zapewnić pacjentom z rakiem płuc lub wcześniejszą operacją płuc, a także starszym pacjentom lub z innymi chorobami współistniejącymi.
All.Can: najlepsze praktyki w zakresie optymalizacji świadczenia opieki onkologicznej podczas kryzysu COVID-19

All.Can wskazuje szereg praktyk mających na celu usprawnienie i poprawę opieki onkologicznej. W tym momencie zwracamy uwagę na następujące najlepsze praktyki przedstawione w Centrum Wydajności All.Can, które mogą być szczególnie przydatne w czasie kryzysu COVID-19, w tym ograniczenie indywidualnych wizyt pacjentów w szpitalu, wydłużenie czasu między osobistymi wizytami w szpital, reorganizacja opieki nad chorymi na raka w społeczności i zmniejszenie obciążenia czasu pracownika służby zdrowia, przy jednoczesnym zapewnieniu optymalnej opieki:

PROCHE: Bardziej wydajne terminy chemioterapii poprzez ukierunkowane interwencje telefoniczne pielęgniarek onkologicznych

Eurocarers care toolkit: Wspieranie nieformalnych opiekunów osób chorych na raka

Moovcare®: internetowa opieka kontrolna (telekonsultacje) dla chorych na raka.

All.Can wzywa swoją sieć różnorodnych interesariuszy na całym świecie do dzielenia się najlepszymi praktykami, zdobytymi doświadczeniami i zasobami w tym szczególnie trudnym czasie, aby zapewnić bezpieczeństwo pacjentom chorym na raka teraz i w przyszłości oraz wspierać ciągłość opieki onkologicznej.

Źródło: all-can.org