Pacjent onkologiczny w dobie epidemii - wyzwania i oczekiwania środowiska

Opublikowane 11 kwietnia 2020
Pacjent onkologiczny w dobie epidemii - wyzwania i oczekiwania środowiska
Trwa pandemia koronawirusa, która jest ogromnym wyzwaniem dla rządów, ochrony zdrowia i społeczeństw na całym świecie. Jednocześnie musimy mieć świadomość, że inne problemy i potrzeby pacjentów nie zniknęły, wśród nich chorych onkologicznie, którzy każdego dnia walczą o zdrowie i życie. Są oni dodatkowo narażeni na ciężkie powikłania zakażenia Covid-19. O ich sytuacji rozmawiamy z Krystyną Wechmann, Prezes Polskiej Koalicji Pacjentów Onkologicznych.


Redakcja: Jakie priorytetowe wyzwania i rozwiązania w zakresie zapewnienia 
optymalnej opieki nad chorymi na nowotwory w Polsce są potrzebne?
 
Krystyna Wechmann: Przede wszystkim potrzeba opracowania odpowiednich procedur dopasowanych do zaistniałej sytuacji. Na szczęście placówki onkologiczne dobrze radzą sobie z tą trudną sytuacją. Szpitale wprowadzają nowe procedury, które mają zapewnić pacjentom utrzymanie odpowiedniego poziomu opieki onkologicznej. Przykładem może być Wielkopolskie Centrum Onkologii, gdzie wydłużono czas pracy do 10h dziennie przez trzy dni w tygodniu, natomiast przez dwa kolejne dni lekarze są dostępni online oraz przeprowadzają indywidualne porady telefoniczne dla pacjentów. Ze względu na to, że poniedziałek świąteczny jest dniem wolnym, lekarze będą pracować w sobotę. Wszystko po to, aby nie wydłużać czasu oczekiwania pacjentów na wizytę czy też planowane zabiegi.
 
Ponadto, niezwykle ważna w zaistniałej sytuacji jest szczegółowa informacja i edukacja pacjentów onkologicznych. W związku z tym odbyło się szereg spotkań informacyjnych on-line, podczas których lekarze onkolodzy przekazywali pacjentom zalecenia i wytyczne, oraz wyjaśniali wszelkie wątpliwości.
 
W związku z epidemią przed klinicystami stanęło wiele wyzwań. Jedną z kluczowych wątpliwości było pytanie, czy poddawać pacjentów chemioterapii, pomimo, iż wiąże się to ze znacznym obniżeniem odporności. Po przeanalizowaniu sytuacji przyjęto stanowisko o nieprzerywaniu leczenia onkologicznego.
 
Największą trudnością w utrzymaniu opieki medycznej na optymalnym poziomie jest w tej chwili ograniczona ilość personelu medycznego oraz wymagania dotyczące zachowania odległości między pacjentami, ponieważ wydłuża to czas przeprowadzenia niektórych badań i zabiegów.
 
Poza tym wszyscy boimy się sytuacji, w której dojdzie do wystąpienia zakażenia na oddziale i będzie on zamknięty na czas kwarantanny. Jeśli taka sytuacja dotknie kilka/kilkanaście jednostek, problem może stać się bardzo poważny.
 
Redakcja: Czy w obecnej sytuacji kontynuowany jest dialog z decydentami nt. sytuacji chorych na nowotwory?
 
Krystyna Wechmann: Kontakt organizacji pacjentów z decydentami jest zachowany, jednak w ograniczonym zakresie. Na dzień dzisiejszy wszystkie założenia dotyczące onkologii są realizowane na bieżąco. Majowa lista refundacyjna wejdzie prawdopodobnie bez zmian. Otwarty jest również konkurs na prowadzenie działań profilaktycznych. Nie wiemy jednak co będzie dalej, ponieważ sytuacja jest bardzo dynamiczna.

Redakcja: Z jakimi zapytaniami, problemami zwracają się obecnie w dobie epidemii chorzy onkologicznie i ich bliscy?
 
Krystyna Wechmann: Ta sytuacja bardzo wszystkich zaskoczyła. Zachwiała poczuciem bezpieczeństwa, dotyczącego zarówno ryzyka zakażenia koronawirusem, jak również opieki onkologicznej. Pacjenci obawiają się nieznanego, tego jak ich terapia i życie będzie wyglądało w trakcie trwania epidemii i po niej.
 
Zarówno epidemia koronawirusa jak i choroby onkologiczne dynamicznie się rozwijają. W sytuacji, kiedy uwaga społeczeństwa i służby zdrowia skupiona jest na epidemii, pacjenci obawiają się pogorszenia opieki zdrowotnej i braku możliwości skutecznej terapii. Pacjenci chcą wiedzieć na co mogą liczyć w obecnej sytuacji. Oczekują konkretnych informacji, jak będzie wyglądać ich leczenie w tym trudnym okresie.
 
Jednak, pomimo tych wszystkich pytań i wątpliwości, nie obserwujemy paniki wśród pacjentów onkologicznych. Szpitale zajmują się na bieżąco najpoważniejszymi przypadkami. Na dzień dzisiejszy sytuacja w onkologii jest stabilna. Profilaktyka i diagnostyka są w tej chwili realizowane w bardzo ograniczonym stopniu, lecz pacjenci, którzy są w trakcie leczenia lub z nawrotami, mają dobrą opiekę lekarską.

Redakcja: Jakie działania podejmuje Państwa organizacja w celu wsparcia pacjentów i ich bliskich, edukacji w tym szczególnym czasie?
 
Krystyna Wechmann: Przykładamy ogromną wagę do tego, aby wszyscy pacjenci onkologiczni i ich rodziny byli szczegółowo poinformowani o tym jak będzie wyglądać ich leczenie, o dostępności do lekarzy i ośrodków oraz o tym jakie środki ostrożności przedsięwziąć w zaistniałej sytuacji. W tym celu, publikujemy na stronie oraz w mediach społecznościowych zalecenia specjalistów oraz MZ. Uczestniczymy w informacyjnych spotkaniach online skierowanych przez ośrodki onkologiczne do pacjentów. Przez cały czas funkcjonuje telefon interwencyjny - Pacjent Wykluczony, który jest dostępny dla wszystkich i udziela również porad i informacji dotyczących funkcjonowania w dobie epidemii. Poza tym nasze warsztaty „Onkologiczne wojaże” realizujemy w wersji online, a ich tematem są porady i informacje, zalecenia oraz rekomendacje ekspertów skierowane do pacjentów onkologicznych i ich bliskich. Uruchomiona została również zbiórka pieniędzy, która będzie przeznaczona na środki ochrony ochronny. Wsparcie personelu medycznego jest w obecnej sytuacji kluczowe w utrzymaniu stabilnej opieki onkologicznej.  Jeśli zechcieliby Państwo wesprzeć naszą akcję zapraszamy na stronę:
 
Źródło: wywiad redakcji MedicalPress