10 szpitali z Dolnego Śląska utworzyło Uniwersytecką Sieć Edukacji Klinicznej (USEK).

Opublikowane 18 listopada 2025
10 szpitali z Dolnego Śląska utworzyło Uniwersytecką Sieć Edukacji Klinicznej (USEK).
Powstaje z myślą o pacjencie – to on przede wszystkim skorzysta ze współpracy specjalistów, podnoszącej swoje kwalifikacje kadry, nastawionej na poprawę jakości leczenia. 10 szpitali z Dolnego Śląska utworzyło Uniwersytecką Sieć Edukacji Klinicznej (USEK).
Jest to strategiczna inicjatywa Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu, która ma na celu poprawę opieki nad pacjentami na Dolnym Śląsku poprzez integrację edukacji i praktyki klinicznej. USEK służyć ma podniesieniu jakości opieki zdrowotnej w regionie poprzez wspólne kształcenie studentów kierunków medycznych, wspieranie rozwoju zawodowego kadry medycznej oraz łączenie działalności dydaktycznej i naukowej z praktyką kliniczną. Współpraca uczelni ze szpitalami pozwoli na lepsze przygotowanie studentów do pracy w rzeczywistych warunkach medycznych, z uwzględnieniem aktualnych wyzwań i standardów opieki nad pacjentem.

Porozumienie z Uniwersytetem Medycznym we Wrocławiu i Uniwersyteckim Szpitalem Klinicznym we Wrocławiu w ramach nowoutworzonej sieci zawarły:
  • Specjalistyczny Szpital im. dr Alfreda Sokołowskiego w Wałbrzychu
  • Dolnośląski Szpital Specjalistyczny im. T. Marciniaka - Centrum Medycyny Ratunkowej
  • Głogowski Szpital Powiatowy sp. z o.o.
  • SP ZOZ MSWiA we Wrocławiu
  • Zespół Opieki Zdrowotnej w Kłodzku
  • Wojewódzkie Centrum Szpitalne Kotliny Jeleniogórskiej
  • Szpital Specjalistyczny im. A. Falkiewicza we Wrocławiu
  • Powiatowy Zespół Szpitali w Oleśnicy 
  • Szpital św. Łukasza w Bolesławcu
 
- Dzisiejsze wydarzenie to wyjątkowy moment w historii naszego uniwersytetu. Podpisanie porozumienia o utworzeniu Uniwersyteckiej Sieci Edukacji Klinicznej to nie tylko krok milowy, to strategiczna decyzja, która w pełni odpowiada na palące wyzwania i dynamiczne tempo współczesnej medycyny – mówił prof. Piotr Ponikowski, rektor UMW. – Ta inicjatywa jest pomostem, który likwiduje podziały. Łączymy potencjał naukowy i zaawansowaną dydaktykę Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu z bezcennym, codziennym doświadczeniem klinicznym naszych partnerów.

Rektor podziękował przedstawicielom szpitali przystępującym do nowoutworzonej sieci za zaufanie, wyrażając przy tym przekonanie, że wspólnie wypracowane rozwiązania będą swoistym benchmarkiem dla współpracy między szpitalami w regionie.

- To Państwa zaangażowanie i wiara w tę wspólną sprawę umożliwiły nam realizację tak ambitnego projektu. Niech ten moment stanie się żywym symbolem jedności, siły i wspólnego, nieustającego dążenia do doskonałości w edukacji klinicznej – podsumował prof. Ponikowski.
Na znaczenie inicjatywy zwrócił uwagę dyrektor Dolnośląskiego Oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia (NFZ):

- Działania oddolne są bardzo potrzebne –  zauważył Łukasz Sendecki. – Służą m.in. optymalizacji wydatków i procesów administracyjnych. Dzięki temu wszystkie szpitale partnerskie mogą odnieść wymierne korzyści.

Stopniowe poszerzanie bazy dydaktycznej o szpitale w całym regionie zwiększyć ma dostępność miejsc do odbywania praktyk i staży klinicznych, umożliwiając jednocześnie bardziej elastyczne i zróżnicowane formy nauczania.

Korzyści płynące z udziału w USEK to jednak nie tylko poprawa jakości i dostępności edukacji medycznej, ale również stworzenie warunków do skuteczniejszej integracji dydaktyki i badań naukowych z praktyką kliniczną. Sieć stanowić będzie platformę współpracy pomiędzy środowiskiem akademickim a placówkami ochrony zdrowia, ułatwiając wymianę wiedzy oraz wdrażanie innowacyjnych rozwiązań w obszarze medycyny.

- Dziś wspólnie wznosimy fundament, na którym oprzemy nowoczesną, zintegrowaną i opartą na dowodach edukację kliniczną w Polsce. Niech ta sieć stanie się wzorem współpracy, z którego czerpać będą korzyści wszyscy: studenci, kadra i przede wszystkim nasi pacjenci – podsumowała Agnieszka Zdęba-Mozoła, zastępca dyrektora ds. personalnych i jakości w Uniwersyteckim Szpitalu Klinicznym we Wrocławiu.

Źródło: Uniwersytet Medyczny we Wrocławiu