Badania: Zainteresowanie cyfrowymi konsultacjami z lekarzami pierwszego kontaktu wzrosło o 115 proc.

Opublikowane 17 czerwca 2020
Badania: Zainteresowanie cyfrowymi konsultacjami z lekarzami pierwszego kontaktu wzrosło o 115 proc.
Zainteresowanie cyfrowymi konsultacjami z lekarzami pierwszego kontaktu wzrosło o 115 proc. w stosunku do poprzedniego roku, a na przestrzeni marca i maja o 30 proc.[1]. Z badań przeprowadzonych przez KRY, największą w Europie platformę telemedyczną, wynika, że Europejczycy coraz chętniej sięgają po rozwiązania technologiczne ułatwiające kontakt z lekarzami. Jeżeli przewidywana przez WHO druga fala zachorowań nastąpi, będzie to kluczowe dla zachowania stałego dostępu do opieki zdrowotnej.
Punkty pierwszego kontaktu
 Efektywność wizyt u lekarza pierwszego kontaktu rzutuje na to, jak funkcjonuje cały sektor opieki zdrowotnej. To właśnie do nich udajemy się w pierwszym kroku, aby skonsultować pytania dotyczące kondycji zdrowotnej i uzyskać dalsze zalecenia. Ich diagnoza jest kluczowa, aby odpowiednio zareagować i ewentualnie zwrócić się do właściwego specjalisty. Z tego względu zasadnicze znaczenie mają łatwość i szybkość dostępu do lekarzy, którzy udzielą fachowej porady.
 
Trwająca pandemia okazała się testem cyfrowej opieki zdrowotnej. Z jednej strony naświetliła potrzebę pilnego wdrożenia systemów i rozwiązań, umożliwiających zdalną komunikację ze specjalistami opieki zdrowotnej, z drugiej pokazała, że konsultacje na odległość niosą za sobą szereg korzyści i w niektórych przypadkach są dużo efektywniejsze od fizycznego spotkania. Dane KRY, szwedzkiej firmy przodującej w sektorze telemedycyny w Europie, pokazują, że wzrost liczby rejestracji do aplikacji rok do roku wyniósł 139 proc.[2], natomiast wzrost w liczbie zdalnych konsultacji w ciągu ostatnich trzech miesięcy to 70 proc.[3].
 
Kierunek cyfryzacja
Technologie wkraczają w coraz więcej obszarów naszego życia, a sektor opieki zdrowotnej nie jest wyjątkiem. Obecna sytuacja znacznie przyspieszyła wdrażanie nowych cyfrowych rozwiązań do zdalnych konsultacji medycznych i pobudziła rosnące nimi zainteresowanie. Telemedycyna to forma świadczenia usług, o której mówi się od kilku lat w związku z postępującym rozwojem technologicznym i cyfrowym w Polsce. Jednak to teraz możemy zaobserwować jej pełny rozkwit. Poza tym, że jest ona dopasowana do aktualnych potrzeb bezpiecznego świadczenia usług, niesie za sobą nadzieję na długoterminowe sprawne funkcjonowanie sektora opieki zdrowotnej, w którym coraz częściej mówi się o znacznym przeciążeniu lekarzy pierwszego kontaktu oraz przewidywanych brakach w personelu w przyszłości.
 
Rosnąca popularność konsultacji na odległość wynika przede wszystkim z ograniczania ryzyka infekcji wirusem, a co za tym idzie zwiększenia bezpieczeństwa jej uczestników. Doceniany jest też komfort wizyty, która może odbyć się w otoczeniu przyjaznym dla każdej ze stron, zwiększona dostępność lekarzy oraz efektywność wizyty. Coraz ważniejsze okazują się również kwestie prywatności i ochrony danych lekarzy oraz pacjentów.
 
- Tym, co realnie wpływa na zwiększenie dostępu do opieki zdrowotnej, są technologie. Jako lekarze widzimy, że przyszłość sektora zmierza ku powszechnemu wdrożeniu narzędzi do zdalnych konsultacji z pacjentami, jak Livi Connect. W kolejnych latach spodziewamy się, że wirus wciąż będzie obecny, a liczba zachorowań będzie malała, a następnie ponownie rosła. To, że aktualnie sytuacja epidemiologiczna uległa złagodzeniu, nie powinno wywołać przekonania, że należy wrócić do wcześniejszych praktyk. W scenariuszu nawrotów koronawirusa nieunikniona jest zmiana dotychczasowego modelu konsultowania pacjentów i uznanie kontaktu zdalnego za nową normę - komentuje dr Michał Sutkowski, specjalista chorób wewnętrznych i medycyny rodzinnej.
 
Gotowość na drugą falę zachorowań
Koronawirus sprawił, że odporność i dobra kondycja zdrowotna stały się dla nas najważniejsze. Coraz więcej z nas korzysta z dostępnych na rynku aplikacji zdrowotnych i decyduje się na zakup akcesoriów, jak smartwatche, umożliwiających monitoring rytmu serca, pomiar pulsu, jakości snu czy dziennej aktywności fizycznej. Równie duże zainteresowanie wzbudzają nowoczesne technologie, które znajdują zastosowanie również wśród rozwiązań dedykowanych sektorowi opieki zdrowotnej.
 
Druga fala koronawirusa jest często poruszanym tematem. Światowa Organizacja Zdrowia podkreśla, że spodziewany pik liczby zachorowań ma przypaść pod koniec wakacji. W tej sytuacji niezwykle ważne są wcześniejsze przygotowania i powszechne wprowadzenie niezawodnych narzędzi, tj. Livi Connect, które pozwolą na stały kontakt z zaufanymi lekarzami przy zachowaniu wymogów sanitarnych. To szczególnie istotne w przypadku osób starszych, znajdujących się w największej grupie ryzyka. Analiza pierwszych przypadków koronawirusa w Polsce wskazuje, że osoby w wieku 60+ stanowiły niemal 25 proc. potwierdzonych przypadków[4], a zagrożenie zachorowaniem w tej grupie wciąż pozostaje wysokie. Stąd też zachowanie podwyższonej ostrożności i unikanie wizyt w publicznych placówkach medycznych wciąż są koniecznością.
 
Informacje o Livi Connect:
  • Darmowa i łatwa w użyciu: aby skorzystać z konsultacji wideo, pacjenci otrzymują jednorazowy link wysłany przez lekarza za pomocą wiadomości SMS.
    W przeciwieństwie do innych internetowych platform wideo pacjenci nie muszą zakładać swojego konta.
  • Bezpieczna: przeglądarka internetowa umożliwia w pełni zaszyfrowane konsultacje wideo, które może zainicjować wyłącznie pracownik opieki zdrowotnej.
  • Powstrzymuje rozprzestrzenianie się infekcji: zdalne konsultacje chronią pacjentów i lekarzy przed zarażeniem i rozprzestrzenianiem się infekcji, a także zapewniają opiekę pacjentom, którzy wymagają ciągłego leczenia (np. osoby
    z chorobami przewlekłymi, takimi jak cukrzyca).
  • Umożliwia bardziej efektywne wykorzystanie potencjału personelu medycznego: zaoferowanie lekarzom prostego i elastycznego modelu pracy zdalnej, zapewnia zwiększenie efektywności działania wszystkich pracowników opieki zdrowotnej.
  • Dostępna w skali Europy: dostępność w Europie w 11 językach: angielskim, francuskim, niemieckim, włoskim, hiszpańskim, szwedzkim, norweskim, duńskim, holenderskim, czeskim i polskim oraz plany dalszego rozwoju.
  • Aby dowiedzieć się więcej, zachęcamy do odwiedzania strony:
  • https://www.liviconnect.com/pl/
Informacje o KRY:
KRY jest cyfrową aplikacją wspomagającą opiekę zdrowotną, która pozwala użytkownikom na konsultacje z wykwalifikowanym specjalistą w ciągu kilku minut, za pomocą smartfonu lub tabletu. Od momentu uruchomienia na początku 2015 roku, KRY stał się wiodącym europejskim dostawcą usług w zakresie cyfrowej opieki zdrowotnej. Dotychczas aplikacja pozwoliła zrealizować ponad 1,9 mln konsultacji w całej Europie. Proces powstawania szwedzkiej firmy był wspierany przez renomowanych europejskich inwestorów
z branży technologicznej, w tym Index Ventures, Accel i Creandum.
 
Przypisy:
[1] dane dot. okresu od pierwszego tygodnia marca do pierwszego tygodnia maja b.r.
[1] 2019 vs. 2020
[2] 2019 vs. 2020
[3] dane dot. okresu od pierwszego tygodnia marca do pierwszego tygodnia maja b.r.