Aktywny telemonitoring pacjentów z POChP zmniejsza liczbę hospitalizacji ograniczając koszty opieki

Opublikowane 02 marca 2021
Aktywny telemonitoring pacjentów z POChP zmniejsza liczbę hospitalizacji ograniczając koszty opieki
Rozsądne zarządzanie kosztami w ochronie zdrowia jest jednym z podstawowych sposobów usprawniania funkcjonowania opieki zdrowotnej jako całości. Na barkach menadżerów i administratorów spoczywa trudne wyzwanie poprawy efektów leczenia pacjentów bez zwiększania wydatków na opiekę nad chorymi. Jednym ze sposobów jest zmniejszenie ryzyka powtórnej hospitalizacji pacjenta chorego przewlekle. Wiele z tych hospitalizacji można uniknąć, oferując opiekę ambulatoryjną i domową na odpowiednim poziomie, także technologicznym.
Jedną z chorób, z którymi pacjenci najczęściej zgłaszają się do szpitalnych oddziałów ratunkowych, jest przewlekła obturacyjna choroba płuc. Jest jedną z sześciu jednostek chorobowych odpowiedzialnych za 60% przyjęć do SOR. Wczesne leczenie zaostrzeń oraz dobra kontrola choroby pozwala zmniejszyć liczbę hospitalizacji z jej powodu, co redukuje koszty ponoszone przez jednostki ochrony zdrowia.

Badanie CareSignal postanowiło stawić temu czoła. 168 z nową diagnozą POChP zostało włączonych do tego badania i losowo przydzieleni byli do grupy interwencji i kontrolnej. Badani z grupy z interwencją codziennie otrzymywali wiadomości tekstowe lub połączenia telefoniczne z pytaniem o ocenę swojego oddychania – czy oddycha się tak samo jak poprzedniego dnia, lepiej lub gorzej. Pacjenci raportowali swój stan zdrowia odpowiadając na połączenie lub wiadomość. Jeśli odnotowane zostało pogorszenie oddychania przez pacjenta, jego zespół terapeutyczny otrzymywał powiadomienie i był zobowiązany podjąć adekwatną interwencję. Pacjenci z grupy kontrolnej otrzymywali takie same wiadomości, jednak ich odpowiedzi nie były raportowane do zespołu terapeutycznego w przypadku pogorszenia.

Dzięki powiadomieniom, zespół terapeutyczny mógł na bieżąco koncentrować uwagę na pacjentach pogarszających się, będąc w stanie objąć ich opieką zanim trafili do SOR. Poprzez telemedycynę zespół terapeutyczny mógł modyfikować leczenie, zlecić antybiotyk oraz kontrolę u lekarz podstawowej opieki zdrowotnej lub zdecydować o konieczności pilnej konsultacji w poradni pulmonologicznej.

Zastosowanie systemu CareSignal pozwoliło uniknąć hospitalizacji 1 pacjentowi na każdych 9 objętych badaniem. Zaobserwowano redukcję o 62% hospitalizacji u pacjentów z grupy z interwencją. Stopień zaangażowania wynosił od 60 do 75%, a średnia wieku 60 lat, co pokazuje, że wiadomości tekstowe i połączenia telefoniczne są dobrym modelem kontaktu z pacjentami.

Aktywne monitorowanie pacjentów chorych przewlekle, szczególnie tych narażonych na częste zaostrzenia swoich chorób, jest ważnym elementem kontroli kosztów opieki zdrowotnej. Badanie CareSignal pokazuje, że w prosty sposób można wychwycić pacjentów z zaostrzeniami i objąć ich opieką zanim sami będą zmuszeni zgłosić się na SOR i w konsekwencji przejść kosztowną hospitalizację. Dzięki automatycznemu systemowi uwagę personelu specjalistycznego poświęca się tym, którzy rzeczywiście potrzebują pomocy, przez co pod opieką zespołu terapeutycznego może znaleźć się większe grono pacjentów, co także wpływa na redukcję kosztów.
 
Opracowano na podstawie:
EHRIntelligence: Preventing Avoidable Hospitalizations During COVID-19 https://ehrintelligence.com/resources/white-papers/case-study-preventing-avoidable-hospitalizations-during-covid-19

Artykuł partnerski TGR i MedicalPress:
Przegląd Telelmedyczny - Telemedyczna Grupa Robocza