Zasady dialogu społecznego zostały złamane – związki zawodowe oraz organizacje pracodawców apelują o lepszą legislację w zdrowiu
Opublikowane 03 grudnia 2024Realizacja konstytucyjnej zasady dialogu i współpracy z partnerami społecznymi oraz respektowanie zapisów ustawy o Radzie Dialogu Społecznego – to główne postulaty, które w swoim stanowisku wystosowała strona społeczna Trójstronnego Zespołu ds. Ochrony Zdrowia. Sygnatariusze listu jednoznacznie stwierdzają, że sposób procedowania nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (UD71), do którego wprowadzono zmiany o fundamentalnym znaczeniu na etapie prac Komitetu Stałego Rady Ministrów, stanowi złamanie zasad dialogu społecznego.
Przedstawiciele dziewięciu organizacji pracodawców i central związkowych stoją na stanowisku, że zmiany dokonywane w projektach aktów prawnych o istotnym znaczeniu dla systemu ochrony zdrowia, pacjentów, pracowników oraz pracodawców, muszą być przyjmowane zgodnie z zasadami dialogu społecznego, we współpracy rządu z partnerami społecznymi. Po etapie konsultacji publicznych, powinny być prezentowane na konferencjach uzgodnieniowych, tak aby strona społeczna miała szansę przedyskutować ostateczną wersję projektu. Przedstawiciele Trójstronnego Zespołu ds. Ochrony Zdrowia podkreślają, że niedopuszczalne jest wprowadzanie przez organ zgłaszający projektów zmian, które nie są oczywistym efektem uwag zgłoszonych do projektu na etapie konsultacji społecznych. Zgodnie ze stanowiskiem sygnatariuszy apelu, uwagi zgłaszane w trakcie konsultacji społecznych powinny być publikowane niezwłocznie po upływie terminu ich zgłaszania, a nie dopiero w dniu podpisania aktu prawnego lub przekazania go do dalszych prac w Parlamencie.
W przedstawionej argumentacji strona społeczna podkreśla, że dialog społeczny jest wartością konstytucyjną. Zgodnie z art. 20 Konstytucji RP, podstawę ustroju gospodarczego Rzeczypospolitej Polskiej stanowi społeczna gospodarka rynkowa oparta na wolności działalności gospodarczej, własności prywatnej, solidarności, dialogu i współpracy partnerów społecznych. Sygnatariusze stanowiska przywołują także art. 16 ustawy o organizacjach pracodawców oraz art. 19 ustawy o związkach zawodowych. Przepisy te określają, że reprezentowana w rozumieniu ustawy o Radzie Dialogu Społecznego organizacja pracodawców oraz związków zawodowych ma prawo opiniowania projektów założeń i projektów aktów prawnych. Organy władzy i administracji rządowej, zgodnie z obowiązującymi przepisami, kierują projekty aktów prawnych do konsultacji w terminie nie krótszym niż 30 dni. Ze względu na ważny interes publiczny, termin ten może zostać skrócony do 21 dni – wymaga to jednak szczególnego uzasadnienia.
Wątpliwości strony społecznej dotyczą m.in. sposobu procedowania nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (UD71), do którego wprowadzono zmiany o fundamentalnym znaczeniu na etapie prac Komitetu Stałego Rady Ministrów. Zgodnie z wnioskiem dziewięciu organizacji, które podpisały się pod wystosowanym listem, stanowi to złamanie zasad dialogu społecznego.
We wspólnym stanowisku sygnatariusze apelują o realizację konstytucyjnej zasady dialogu i współpracy z partnerami społecznymi oraz respektowanie zapisów ustawy o Radzie Dialogu Społecznego. Strona społeczna oczekuje procedowania zmian prawnych zgodnie z obowiązującym w Polsce porządkiem prawnym w zakresie legislacji.
Pod listem strony społecznej Trójstronnego Zespołu ds. Ochrony Zdrowia w sprawie finansowania ochrony zdrowia w 2024 r. oraz 2025 r. podpisali się przedstawiciele: Business Centre Club, Federacji Przedsiębiorców Polskich, Forum Związków Zawodowych, Konfederacji Lewiatan, Pracodawców RP, Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych, Związku Przedsiębiorców i Pracodawców, NSZZ „Solidarność” oraz Związku Rzemiosła Polskiego.
źródło: PublicPolicy
Autor:
Redakcja MedicalPress