NFZ przeprowadzi badanie opinii pacjentów oceniające pobyt w szpitalu

Opublikowane 26 października 2021
NFZ przeprowadzi badanie opinii pacjentów oceniające pobyt w szpitalu
Jak informuje NFZ od 26 października br. do pacjentów, którzy przebywali ostatnio w szpitalu, będą dzwonić ankieterzy z prośbą o ocenę pobytu. Badanie ankietowe obejmuje dziewięć pytań dotyczących wyżywienia, uśmierzania bólu, komunikacji i przekazywanych informacji, czystości, zachowania ciszy w nocy czy włączania pacjenta w decyzje terapeutyczne.
Badanie ma charakter pilotażowy.

Pytania będą dotyczyć dziewięciu obszarów związanych z pobytem w szpitalu. Pacjent zostanie poproszony o ocenę obszaru w skali od 0 do 10.

1. Czy zespół medyczny był zaangażowany w uśmierzanie bólu?
2. Jaka była jakość wyżywienia?
3. Czy komunikacja była zrozumiała?
4. Czy zespół medyczny zrozumiale informował o ryzyku związanym z lekami?
5. Czy zespół medyczny zapewnił wsparcie emocjonalne?
6. Czy bezpośrednie otoczenie było czyste?
7. Czy w nocy była cisza?
8. Czy zespół medyczny włączał pacjenta w decyzję o leczeniu?
9. Jakie jest prawdopodobieństwo polecenia szpitala?
 
Cel badania – poprawienie jakości i dostępności świadczeń
NFZ stawia sobie za cel monitorowanie należytej jakości i dostępności świadczeń opieki zdrowotnej oraz przez efektywne gospodarowanie środkami publicznymi. Dlatego tak ważna jest opinia pacjentów na temat warunków udzielania świadczeń w placówkach leczniczych.  

Informacje, których pacjenci nie powinni podawać
Pacjenci nie powinni podawać żadnych innych informacji o sobie (zwłaszcza danych osobowych, czy informacji o świadczeniu, z jakiego korzystali). To jest ważne dla ich bezpieczeństwa. Ankieterzy zadadzą tylko dziewięć wymienionych pytań i nie będą potrzebować żadnych danych pacjenta i nie będą o nie prosić.

Informacje o pacjencie, które mają ankieterzy
Ankieta jest anonimowa. Ankieterzy będą znali numer telefonu oraz płeć pacjenta, placówkę, w której pacjent się leczył, oraz datę skreślenia pacjenta z harmonogramu przyjęć, prowadzonego przez tę placówkę. Pacjenci muszą mieć jasność, które świadczenie oceniają. Ankieterzy nie będą mieli danych osobowych (takich jak imię i nazwisko, PESEL) pacjentów, do których dzwonią, ani danych o rodzaju świadczenia, z jakiego pacjenci korzystali. Dane zostaną wykorzystane tylko w celu przeprowadzenia badania ankietowego dotyczącego monitorowania jakości i dostępności świadczeń.

Sprawdzanie ankieterów i zgłaszanie wątpliwości
W razie jakichkolwiek wątpliwości pacjenci mogą potwierdzić ich tożsamość w naszej infolinii (TIP), pod numerem 800 190 590.
Pacjenci powinni zakończyć rozmowę i skontaktować się z nami (800 190 590) zawsze, gdy zachowanie ankieterów wzbudzi jakiekolwiek ich wątpliwości.

źródło: NFZ