W 2020 roku inwestycje w cyfrowy dostęp do usług medycznych wyniosły na świecie rekordowe 21,6 mld dolarów

Opublikowane 09 czerwca 2021
W 2020 roku inwestycje w cyfrowy dostęp do usług medycznych wyniosły na świecie rekordowe 21,6 mld dolarów
Jedna trzecia szefów firm farmaceutycznych ocenia, że pandemia COVID-19 przyspieszyła cyfrową transformację ich sektora o przynajmniej pięć lat – wynika z raportu “2021 Global Life Sciences Outlook. Possibility is now reality, sustaining forward momentum”, przygotowanego przez firmę doradczą Deloitte. Branża life science i ochrony zdrowia odgrywa kluczową rolę w walce z pandemią. W obliczu kryzysu jaki przyniosła nawet dotychczasowi rynkowi rywale zdecydowali się na współpracę, aby przyspieszyć opracowanie i wdrożenie skutecznej szczepionki.
Branża zdrowotna poszerza zakres swojego działania nie tylko przyspieszając digitalizację i postęp technologiczny. Zdaniem ekspertów Deloitte bezprecedensowe zmiany dotyczą też innowacyjnego podejścia do środowiska pracy, nowych modeli świadczenia opieki medycznej oraz zakresu współpracy w ramach sektora i z partnerami zewnętrznymi. Wszystko wskazuje na to, że nowe podejście nie jest tylko chwilową zmianą.

W wyniku wybuchu pandemii koronawirusa nowe technologie, które miały rozwijać się w ciągu kolejnych lat, zostały wdrożone niemal z dnia na dzień. Ich połączenie z budowanym latami doświadczeniem i poniesionymi przez firmy sektora zdrowotnego nakładami inwestycyjnymi zaowocowało sukcesem. Wypracowane innowacje pozwoliły skutecznie ograniczyć rozprzestrzenianie się zagrożenia, a podtrzymanie obecnej dynamiki zmian może dla firm medycznych stanowić kolejny milowy krok w rozwoju – mówi Krzysztof Wilk, partner w dziale doradztwa podatkowego, lider praktyki Life Sciences & Health Care, Deloitte.

Praca hybrydowa nie pogarsza efektywności
COVID-19 gruntownie zmienił nasze życie osobiste i zawodowe. Wymuszone pandemią nowe warunki wykonywania obowiązków służbowych i wykorzystywane procedury spowodowały, że firmy działające w sektorze life science znacznie częściej i w większym zakresie koncentrują się na indywidualnych potrzebach pracowników oraz promowaniu ich psychicznego i fizycznego dobrostanu.

Jak wynika z raportu Deloitte, okoliczności spowodowały, że większość pracowników sektora zdrowotnego krytycznie patrzy na pracę zdalną. 64 proc. preferuje hybrydowy model wykonywania obowiązków służbowych i spędzanie przynajmniej części czasu poświęcanego na pracę w biurze. Jednocześnie aż dziewięciu na dziesięciu ocenia, że elastyczne podejście nie ma wpływu na ich produktywność.

– Kluczowe jest, aby przedsiębiorstwa skupiły się na upowszechnianiu wśród pracowników poczucia wspólnoty niezależnie od tego, gdzie wykonują swoje służbowe zadania. Powinny też zadbać o przyjęcie konkretnych rozwiązań w zakresie zdrowia psychicznego, promowanie inicjatyw dotyczących dobrego samopoczucia i elastycznych warunków pracy – mówi John Guziak, partner, lider ds. kapitału ludzkiego w Deloitte Polska.

Cyfryzacja przyspiesza – nowe zadania branży zdrowotnej
Według szacunków ekspertów Deloitte już wprowadzone zmiany nie oznaczają jednak ich końca. Poprawy wymaga z pewnością pomiar jakości oferowanych usług – 75 proc. dyrektorów tego sektora przyznaje, że nie prowadzi go wcale lub jedynie w ograniczonym zakresie. Jednocześnie tylko 36 proc. z nich deklaruje, że w ich instytucjach dostępne są szkolenia dotyczące internetowej etykiety.

Globalne inwestycje w cyfrowy dostęp do usług branży medycznej wyniosły w 2020 r. rekordową wartość 21,6 mld dolarów, co oznacza wzrost rok do roku o 109 proc. W tym roku inwestorzy nie zamierzają zrezygnować z finansowania dalszych innowacji, a z pomocą narzędzi cyfrowych zdalna opieka zdrowotna może zasadniczo zmienić dostęp do usług medycznych i poprawić doświadczenia klientów.

– Cyfryzacja ułatwiająca dostęp do zdalnej opieki medycznej spowodowała, że odsetek wideo konsultacji lekarskich ma w 2021 roku wzrosnąć do 5 proc. z 1 proc. w 2019 r. Zapewnianie opieki przestało już być domeną placówek medycznych i znacznie powszechniej odbywa się zdalnie w mieszkaniach pacjentów. Firmy medyczne coraz częściej i na znacznie większą skalę wykorzystują więc technologię, aby sprostać oczekiwaniom konsumentów – mówi Jan Michalski, lider Deloitte Digital w Europie Środkowej.

Klient w centrum uwagi
Modele sprzedażowe obowiązujące w branży medycznej w ostatnim roku znacznie częściej skupiały się na cyfrowym i zdalnym kontakcie z dostawcami usług medycznych. Wskaźniki dotyczące zdalnej sprzedaży wystrzeliły w górę wraz z upowszechnieniem się w 2020 r. wirtualnych spotkań lekarzy z handlowcami. W styczniu minionego roku odbyło się ich na świecie niespełna 5 tys., by w kwietniu osiągnąć poziom ponad 316 tys. W dalszym rozwoju interakcji tego typu, lub łączących spotkania osobiste z kontaktami na odległość, niezbędne będzie właściwe rozpoznanie i skuteczne dopasowanie oferty do indywidualnych oczekiwań i potrzeb klientów.

– Jedna trzecia dyrektorów firm farmaceutycznych uważa, że wybuch pandemii przyspieszył cyfrową transformację ich sektora o przynajmniej pięć lat. Branża medyczna w najbliższym czasie może spodziewać się dalszego wzrostu inwestycji i większej współpracy ze strategicznymi partnerami. Wszystko po to, aby jak najbardziej efektywnie wykorzystać wypracowaną pozycję i nie zawieść pokładanych w niej nadziei– mówi Jan Michalski.

Współpraca międzysektorowa i między konkurentami
Warunki, które wszystkim narzuciła pandemia, spowodowały, że firmy sektora zdrowotnego musiały wykazać się większą elastycznością, znacząco przyspieszyć obowiązujące procedury i poprawić wydajność swoich działań. Widać to wyraźnie w tempie pracy nad nowymi preparatami – dotychczas standardem było poświęcanie na ten cel ponad ośmiu lat. Szczepionki na COVID-19 został opracowane, przetestowane i zatwierdzone w mniej niż rok. Pomocne w tym zakresie okazały się z pewnością innowacje technologiczne, dzięki którym możliwe było prowadzenie badań na szerszą skalę i zdalne monitorowanie ich uczestników. Co więcej, większą elastycznością wykazali się też prawodawcy, którzy znacząco skrócili okres dopuszczania preparatów do użycia.

– Polityka szczepień wymusiła globalną perspektywę postrzegania zdrowia populacji oraz szerszą współpracę przemysłu i regulatorów, a także wymianę wiedzy naukowej między ośrodkami badawczymi. Takie podejście może też znaleźć zastosowanie w onkologii – drugim obok szczepionek obszarze działalności, który jest siłą napędową wzrostów finansowych sektora zdrowia – mówi Tomasz Borowy, dyrektor w zespole zarządzania ryzykiem, Deloitte.

Priorytety ESG
Zdaniem ekspertów Deloitte podczas pandemii wiele branż doświadczyło gwałtownej zmiany sposobu, w jaki są postrzegane. W przypadku sektora nauk przyrodniczych ta zmiana była jednak najwyraźniej dostrzegalna. Biorąc pod uwagę jego pierwszoplanową rolę w ostatnim czasie, firmy muszą się starać budować zaufanie klientów i w ten sposób wzmacniać wizerunek branży w społeczeństwie. Niezbędne jest do tego wypracowanie skutecznego sposobu mierzenia postępów w zakresie ESG (Environmental, Social and Corporate Governance). Coraz więcej firm w branży medycznej stara się brać odpowiedzialność za swoje funkcjonowanie i ograniczać wpływ swojej działalności na poziom zanieczyszczenia środowiska. Jednocześnie inwestują w rozwiązania, które przełamują bariery i nierówności związane z płcią i rasą oraz napędzają znaczące zmiany w społeczeństwie.
 
Pełny raport do pobrania znajduje się tutaj.

Źrodło: materiały prasowe