Zmiany w standardzie organizacyjnym opieki w izolatoriach

Opublikowane 28 kwietnia 2020
Zmiany w standardzie organizacyjnym opieki w izolatoriach
RCL opublikowało nowelizację projektu rozporządzenia ministra zdrowia w sprawie standardu organizacyjnego opieki w izolatoriach.
Uzasadnienie projektu:

Projekt rozporządzenia ministra zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie standardu organizacyjnego opieki w izolatoriach stanowi wykonanie fakultatywnego upoważnienia dla ministra właściwego do spraw zdrowia, zawartego w art. 22 ust. 5 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2020 r. poz. 295 i 567).

Rozporządzeniem ministra zdrowia z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii (Dz. U. poz. 491, z późn. zm.), w okresie od dnia 20 marca 2020 r. do odwołania na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej ogłoszony został stan epidemii w związku z zakażeniami wirusem SARS-CoV-2. W związku z powyższym konieczne jest podejmowanie jak najszerszych i najskuteczniejszych działań związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, do czego przyczyni się określenie standardów organizacyjnych opieki w izolatoriach.

Projektowana zmiana ma na celu:

1) wyraźne wskazanie, że obiekty przeznaczone na izolatoria, w zakresie, w jakim pełnią tę funkcję (istotne w przypadku izolatoriów ulokowanych w sanatoriach lub podmiotach leczniczych), nie są pomieszczeniami podmiotów leczniczych, więc nie muszą spełniać wymagań z art. 22 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej;

2) wprowadzenie możliwości lokowania osób izolowanych w segmentach składających się z 2 pokoi i wspólnego węzła sanitarnego – jedynie w przypadku osób izolowanych, u których zakażenie wirusem lub zachorowanie na COVID-19 potwierdzone zostało dodatnim wynikiem testu na obecność wirusa SARS-CoV–2;

3) wprowadzenie możliwości lokowania izolowanych osób bliskich w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz. U. z 2019 r. poz. 1127, z późn. zm.), w jednym pokoju.

Przez osobę bliską rozumie się w tym przypadku małżonka, krewnego do drugiego stopnia lub powinowatego do drugiego stopnia w linii prostej, przedstawiciela ustawowego, osobę pozostającą we wspólnym pożyciu lub osobę wskazaną przez pacjenta.

Opieka w izolatorium ma być zapewniana przez podmiot leczniczy wykonujący działalność leczniczą w rodzaju leczenie szpitalne, jednakże nie ma charakteru świadczeń szpitalnych. Opieka sprawowana nad osobami przebywającymi w izolatorium przez personel szpitala odbywa się na zasadach odpowiadających modelowi opieki domowej, w której opieka sprawowana przez personel medyczny ogranicza się do wizyty u pacjenta w miejscu jego pobytu (w tym przypadku – w izolatorium). Pomieszczenia izolatorium nie są więc pomieszczeniami podmiotu wykonującego działalność leczniczą, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej. Kwestia ta została doprecyzowana w proponowanej zmianie w części I standardu organizacyjnego opieki w izolatoriach.

Umożliwienie lokowania osób izolowanych w segmentach składających się z 2 pokoi i wspólnego węzła sanitarnego – jedynie w przypadku osób izolowanych, u których zakażenie wirusem lub zachorowanie na COVID-19 potwierdzone zostało dodatnim wynikiem testu na obecność wirusa SARS-CoV–2 umożliwi wykorzystanie jako izolatoriów większej liczby obiektów. Umożliwienie lokowania izolowanych osób bliskich w rozumieniu ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, w jednym pokoju poprawi wykorzystanie potencjału obiektów przeznaczonych na izolatoria np. wykorzystanie większych pokoi i lokali dwupokojowych z jednym węzłem sanitarnym.

Projekt rozporządzenia przewiduje, iż wejdzie ono w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia ze względu na cel jak najszybszego umożliwienia wykorzystania jako izolatoriów większej liczby obiektów.. Niezwłocznego wejścia w życie przedmiotowego rozporządzenia wymaga ważny interes państwa w zakresie ochrony zdrowia publicznego, a zasady demokratycznego państwa prawnego nie stoją temu na przeszkodzie.
Projekt rozporządzenia nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.

Projekt rozporządzenia nie podlega obowiązkowi przedstawienia właściwym organom i instytucjom Unii Europejskiej, w tym Europejskiemu Bankowi Centralnemu, w celu uzyskania opinii, dokonania powiadomienia, konsultacji albo uzgodnienia.

Projekt rozporządzenia nie będzie miał wpływu na działalność mikroprzedsiębiorców oraz małych i średnich przedsiębiorców.

Projektowane rozporządzenia nie zawiera przepisów technicznych w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. poz. 2039 oraz z 2004 r. poz. 597) i w związku z tym nie podlega notyfikacji.

Nie istnieją alternatywne środki w stosunku do projektu rozporządzenia umożliwiające osiągnięcie zamierzonego celu.

Projekt rozporządzenia:
https://legislacja.gov.pl/projekt/12333151

Źródło: RCL