Sztuczna inteligencja w medycynie: między przełomem a zagrożeniem. UMW zaprasza na debatę o realnych wdrożeniach i ryzykach AI

Opublikowane 25 listopada 2025
Sztuczna inteligencja w medycynie: między przełomem a zagrożeniem. UMW zaprasza na debatę o realnych wdrożeniach i ryzykach AI
Z jednej strony AI otwiera zupełnie nowe możliwości diagnostyczne, z drugiej – generuje halucynacje, napędza dezinformację i ujawnia spadek krytycznego myślenia. Eksperci Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu alarmują, że w ochronie zdrowia te zjawiska mogą mieć wyjątkowo groźne konsekwencje. Najnowsze badania UMW pokazują, że spośród 29 aplikacji deklarujących wsparcie zdrowia psychicznego żadna nie reagowała adekwatnie na sygnały ryzyka samobójczego. O tym, jak odpowiedzialnie korzystać z AI, gdzie leżą granice technologii i jakie innowacje faktycznie służą pacjentom, naukowcy porozmawiają 27 listopada podczas konferencji „MedTech czy TechMed? Driven by AI”.
Naukowcy Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu sprawdzili dwadzieścia dziewięć popularnych aplikacji reklamujących się jako wsparcie w zakresie zdrowia psychicznego. Wyniki okazały się zatrważające – żaden z testowanych chatbotów nie spełnił kryteriów adekwatnej reakcji na rosnące ryzyko samobójcze. Przełom technologiczny niesie wiele pozytywnych zmian, ale nie można unikać mówienia o ryzykach.

 – Kształcąc osoby odpowiadające za zdrowie i życie nas wszystkich, nie możemy pominąć kwestii etycznych. Technologizacja niesie ze sobą konkretne zagrożenia – podkreśla prof. Robert Zymliński, dziekan Wydziału Lekarskiego Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu.  

Zdaniem dr Agnieszki Siennickiej, prodziekan ds. rozwoju Wydziału Nauk o Zdrowiu UMW to dobry moment, by zastanowić się i dookreślić, w jakie kompetencje powinniśmy wyposażyć naszych studentów, by mieli wiedzę, umiejętności i otwartość na innowacje.

– Czas, by raporty i rankingi – obszerne, liczące po kilkaset stron zestawienia medtechu stały się przedmiotem krytycznego spojrzenia. Kapituły przyznają nagrody, firmy obwieszczają sukcesy. A ja mam w głowie pytania: czy to naprawdę działa? Z ilu z tych innowacji na co dzień korzysta pacjent? – pyta dr Siennicka.

W centrum innowacji firmowanych przez Uniwersytet Medyczny we Wrocławiu znajduje się pacjent.

- W medycynie najwięcej uczymy się nie z definicji, tylko z… historii. Z dobrze opowiedzianego przypadku klinicznego. To właśnie wtedy widać najwięcej: co się zadziałało, gdzie pojawiły się trudności, na którym etapie można było zareagować szybciej, conastępnym razem warto zrobić inaczej – mówi dr Kamila Ludwikowska z Katedry i Kliniki Pediatrii i Chorób Infekcyjnych UMW. – Przypadek „z życia wzięty” uruchamia myślenie kliniczne, łączy fakty, pokazuje cały kontekst – a nie tylko suche liczby na slajdzie.

Ten sposób myślenia – analityczny, oparty na realnym „case’ie” – zabieramy ze sobą na konferencję „MedTech czy TechMed? Driven by AI”.  Pokażemy konkretne a przede wszystkim praktyczne wdrożenia, stworzone przez naukowców UMW we współpracy z doświadczonymi specjalistami w dziedzinie programowania. W jednym z nich kluczowy jest dźwięk. Dr Elżbieta Trypka, prof. UMW wspólnie ze startupem Vivid Mind stworzyła aplikację, która pomaga we wczesnym wykrywaniu zaburzeń otępiennych, w tym choroby Alzheimera. Schorzenie to, jak wynika z danych Światowej Organizacji Zdrowia (World Health Organization – WHO), dotyka już 50 mln osób, a liczba wciąż rośnie. To cena, jaką "płacimy" za to, że żyjemy coraz dłużej.

Aplikacja potrzebuje zaledwie sześciu sekund, aby wykryć w głosce „A” zmiany wskazujące na uszkodzenia w ośrodkowym układzie nerwowym i podjąć działania mogące opóźnić rozwój choroby. Co więcej, narzędzie pozwala pacjentowi samodzielnie wykonać test za pomocą smartfona, co jest ważne w kontekście ograniczonej dostępności lekarzy specjalistów.

Kolejnym z projektów jest aplikacja Kid AID wspierająca ocenę stanu zdrowia dzieci, która powstała we współpracy specjalistów z Katedry i Kliniki Pediatrii i Chorób Infekcyjnych UMW pod kierunkiem dr Kamili Ludwikowskiej z Animativ sp. z o.o. Pomysł polega na wykorzystaniu sztucznej inteligencji (AI) do wspierania personelu medycznego w ocenie stanu zdrowia dzieci, co jest szczególnie ważne w sytuacjach nagłych, które często budzą niepewność diagnostyczną.

Aplikacja analizuje krótkie nagrania wideo, identyfikując objawy, takie jak tor oddechu, zmiany koloru skóry czy reakcje ruchowe dziecka, aby zasugerować dalsze postępowanie: pomoc medyczną, obserwację domową lub dodatkowe badania.

Kid AID usprawni podejmowanie decyzji w stanach nagłych, wspierając personel medyczny w rozpoznawaniu zagrażających życiu stanów oraz ograniczy zbędne hospitalizacje. Dodatkowo powstałe narzędzie będzie repozytorium przypadków klinicznych wspierających edukację medyków i rozwój algorytmów AI. 

Trzecim z prezentowanych projektów będzie LekRaport, który Uniwersytet Medyczny we Wrocławiu stworzył w całości samodzielnie. To innowacyjne narzędzie wspierające farmaceutów i służące zwiększeniu bezpieczeństwa pacjentów. Aplikacja webowa, opracowana przez zespół dr. Artura Owczarka z Katedry i Zakładu Technologii Postaci Leku Wydziału, pozwala m.in. zapobiegać niebezpiecznemu zjawisku non-adherence, które oznacza, że pacjenci nie stosują się do zaleceń dotyczących przyjmowania leków.

Dzięki aplikacji farmaceuci mogą m.in. przeprowadzać ustrukturyzowane wywiady z pacjentami, gromadzić w jednym miejscu kluczowe informacje na temat stanu zdrowia pacjenta i procesu jego leczenia; identyfikować problemy lekowe i rejestrować działania niepożądane, a także generować podsumowania wizyt wraz z zaleceniami. Rozwiązanie zostało pilotażowo wdrożone w Prudnickim Centrum Medycznym.

Autorów tych rozwiązań spotkać będzie można już 27 listopada na konferencji „MedTech czy TechMed? Driven by AI”. Konferencja jest również doskonałą platformą do łączenia świata akademii i biznesu.  Wymiana doświadczeń i pomysłów przez przedstawicieli nauki i przedsiębiorców pozwali na generowanie wspólnych innowacji, które wdrożone, mogą faktycznie wpływać na proces diagnostyki czy leczenia pacjenta.

- Obok paneli dyskusyjnych poświęconym najbardziej istotnym kwestiom związanym z wykorzystaniem AI w medycynie oraz prezentacji aplikacji stworzonych na UMW, o swoim doświadczeniu i projektach MedTech opowiedzą również przedstawiciele czołowych firm z tego sektora – zachęca dyrektor Centrum Transferu Technologii UMW Jakub Sojka.

Poza dyskusjami i prezentacjami wdrożeń zrealizowanych przez pracowników Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu organizatorzy przygotowali także warsztaty.  Krótki, interaktywny warsztat dla lekarzy i studentów medycyny poświęcony będzie praktycznemu wykorzystaniu narzędzi AI w codziennej pracy klinicznej. Prowadzący, na konkretnych przykładach przypadków medycznych, pokażą, jak rozumieć działanie modeli sztucznej inteligencji, jak z nich korzystać w sposób świadomy i etyczny, a także jak rozpoznawać ich ograniczenia. Uczestnicy nauczą się oceniać wiarygodność wyników generowanych przez AI i integrować je z procesem diagnostycznym i decyzyjnym lekarza. 

Unikatową okazją jest możliwość skorzystania z warsztatu "Benefits of InnoSurvey for healthcare organizations". Jego uczestnicy poznają metody oceny potencjału  wdrażania innowacji w różnorodnych instytucjach w oparciu o wykorzystanie opatentowanej, dedykowanej metody diagnostycznej. Polega to na serii pogłębionych, ustrukturyzowanych wywiadów z pracownikami organizacji, które przeprowadza certyfikowany audytor. W efekcie mierzonych jest ponad 60 kluczowych zdolności (np. doświadczenie, wartości, proces i organizacja, zdolności uczenia się, relacja z rynkiem, otwartość).

Szczegółowe informacje o programie znaleźć można na stronie konferencji:
https://konferencje.umw.edu.pl/medtech/program/
Warsztaty są bezpłatne i dostępne także dla osób spoza uczelni. Wymagają jednak wcześniejszych zapisów. Link do zapisów znajduje się na stronie: