Opieka w ramach NFZ a opieka prywatna
Wyniki tego badania są zastanawiające. Największą uwagę zwracam na różnicę - odsetek 3,2 proc. kobiet podczas wizyt u lekarzy i specjalistów w ramach NFZ zgłasza, że zdecydowanie nie czuje się komfortowo, zaś żadna z pacjentek prywatnej opieki zdrowotnej tak źle nie oceniła swego samopoczucia podczas wizyt. Odsetek ten nie jest duży, ale w połączeniu z „raczej niekomfortowym” odczuciem widzimy obraz niemalże 10 proc. pacjentek w ramach NFZ i 8 proc. w ramach prywatnej opieki. Tutaj jest pole do działania i miejsce na zmiany. Cieszy fakt, że bardzo podobny i wysoki jest odsetek kobiet, które czują się komfortowo podczas wizyt u specjalistów w ramach środków z Narodowego Funduszu Zdrowia i w ramach opieki prywatnej. - mówi Dr Grzegorz Południewski, ginekolog, położnik
Powody dyskomfortu podczas wizyt u specjalistów
Kobiety w czasie ciąży i młode mamy są bardzo wrażliwe. Zmienia się ich ciało, zachodzą burzliwe zmiany hormonalne. Obecnie dodatkowym wyzwaniem jest pandemia, która przyniosła nowe lęki i nowe trudności. To są powody, dla których specjaliści podczas rozmowy ze swoimi pacjentkami, oczywiście nie tylko tymi ciężarnymi, ale właśnie w szczególności w rozmowie z przyszłymi mamami powinni być pełni empatii, zrozumienia i cierpliwości. Oprócz wiedzy medycznej kobiety oczekują od swoich lekarzy także wsparcia emocjonalnego. Przeraża fakt dyskryminacji – aż 18,2 proc. kobiet czują się dyskryminowane ze względu na otyłość, która pojawiła się w ciąży. Takie postawy dyskryminujące, zwłaszcza u lekarzy, specjalistów, pielęgniarek czy położnych, u osób, które są w pewnym stopniu autorytetami dla pacjentek, powinny być surowo traktowane. - podkreśla Anna Majda-Sandomierska, położna, doradca laktacyjny, właścicielka szkoły rodzenia
Co wiedzą partnerzy, mężowie i najbliżsi?
Dobre jest to, że kobiety dzielą się swoimi doświadczeniami z bliskimi, wiedząc, że spotkają się ze zrozumieniem i wsparciem z ich strony. Wsparcie od najbliższych jest jedną z podstawowych potrzeb, niemniej wsparcie i zrozumienie autorytetów w dziedzinie zdrowia również jest bardzo ważne. Komunikacja specjalista-pacjent powinna zatem być uprzejma, empatyczna, ale także merytoryczna i rzetelna. Tego oczekują przyszłe mamy i wszyscy pacjenci. - zaznacza dr Natalia Olejnik, psychiatra w Luxmed Harmonia, psychiatra-konsultant w Centrum Medyczne „Żelazna”
Czego brakuje przyszłym mamom?
W tym badaniu uwypuklone zostały potrzeby ciężarnych kobiet. Przyszłe mamy potrzebują spokoju, zrozumienia, intymności i wsparcia psychicznego. To nie są utopijne potrzeby, z „innego świata” a zwykła ludzka empatia, której zaczyna brakować nawet w placówkach ochrony zdrowia. Trzeba zrozumieć, jak ważna jest komunikacja w systemie opieki medycznej. Dzięki nawiązaniu nici porozumienia pomiędzy specjalistą a pacjentką buduje się zaufanie. Często właśnie od tego zaufania i zrozumienia będzie zależeć, czy kobieta ciężarna dobrze oceni kompetencje lekarza i posłucha jego zaleceń, czy będzie szukała innego lekarza, z którym „złapie lepszy kontakt”, mimo, że niekoniecznie będzie on bardziej kompetentny od poprzednika. Ta lepsza komunikacja pozwoli lepiej wpłynąć na społeczeństwo i zaprocentuje w zdrowiu. - mówi Dorota Bieniek-Kaska, prezes Instytutu LB Medical
1 Badanie „Znaczenie komunikacji w ochronie zdrowia dla samopoczucia pacjentek.” przeprowadzone na zlecenie Instytutu LB Medical. Badanie zostało zrealizowane w dn. 02.08.2021 przez agencję SW Research, n=436, metoda badawcza CAWI.
źródło: LB Medical