Samoocena kobiet a media społecznościowe – czy Polki są podatne na opinie zewnętrzne?
Opublikowane 27 kwietnia 2021
Badanie na zlecenie Instytutu LB Medical[2] pokazało że kobiety w dużym stopniu zwracają uwagę na panujące kanony piękna, normy społeczne dotyczące wyglądu, kondycji fizycznej czy również psychicznej, którym ciężko jest sprostać. Ponadto niemal 17% badanych kobiet stwierdziło, że mediach społecznościowych szukają akceptacji wśród innych ludzi, aby poprawić swoje samopoczucie, z kolei prawie 27% wykorzystuje social media do zaspokojenia potrzeby przynależności do grupy społecznej.
Korzystanie z mediów społecznościowych w dzisiejszych czasach jest nieuniknione. Chciałoby się nawet powiedzieć, że nie mając social mediów nie istniejesz. To jednak nasze źródło informacji, kanał komunikacji z innymi ludźmi, ale też bez wątpienia przestrzeń, w której budujemy swój własny wizerunek. Jednak jako osoba publiczna spotykam się wielokrotnie z nieprzychylnymi komentarzami, hejtem, który mimo wszystko uderza we mnie dość mocno. Cały czas uczę się nabierać w życiu dystansu, bo bez niego trudno byłoby odnaleźć się na czerwonych dywanach w świetle reflektorów. Musimy też pamiętać, że social media są światem wirtualnym, w którym można opublikować wszystko, co oznacza, że nie wszystko, co się w nich pojawia jest prawdziwe. Chociażby filtry do zdjęć, do których mamy dostęp zniekształcają nasz rzeczywisty nasz obraz. Musimy mieć świadomość, że nie wszystko co się pojawia w tej przestrzeni odzwierciedla to, co jest naprawdę, dlatego powinnyśmy czerpać inspiracje z rozsądkiem. Ale przede wszystkim musimy akceptować i kochać siebie taką jaką się jest po prostu. - mówi Olga Bołądź, aktorka, założycielka Fundacji Gerlsy – partnera kampanii #wKobiecejGłowie.
Myślę, że głównym problemem jest to, że użytkowniczki mediów społecznościowych mieć problem z odróżnieniem rzeczywistości od wyidealizowanego, często nieprawdziwego świata, który widzą na ekranie swojego telefonu. Musimy pamiętać, że treści, z którymi mamy styczność na Instagramie czy Facebooku są bardzo często jedynie zalążkiem rzeczywistości. To, co mówię ma swoje potwierdzenie w badaniu, które przeprowadził Instytut LB Medical – niemal 36% ankietowanych kobiet stwierdziło, że w mediach społecznościowych przedstawiona jest tylko idealna strona życia. Dlaczego tak się dzieje? Ponieważ każda z nas chce jak najlepiej wypaść w oczach innych, pokazać, że wiedzie szczęśliwe życie, ma dużo znajomych, podróżuje, rozwija się zawodowo i prywatnie, dlatego tak łatwo wpaść w pułapkę iluzji przeglądając media społecznościowe. Kiedy wierzymy we wszystko, co widzimy, zaczynamy się porównywać do innych, pojawiają się w naszej głowie myśli, że inni mają lepiej od nas, a to może powodować uczucie smutku czy przygnębienia. Dlatego cieszę się, że wystartowała kampania #wKobiecejGłowie, ponieważ podchodzi ona do tematu zdrowia psychicznego Polek kompleksowo, a przede wszystkim jest odpowiedzią potrzeby kobiet. Pod koniec kwietnia br., w ramach kampanii #wKobiecejGłowie będziemy organizować warsztaty dla Pań dotyczące samooceny i poczucia własnej wartości. Patrząc na wyniki badań na pewno porozmawiamy o wpływie mediów społecznościowych na samoocenę, ponieważ ewidentnie widać, że należy zaopiekować się tym tematem - mówi Jagna Ambroziak, psycholog, Warszawski Ośrodek Psychoterapii i Psychiatrii.
Z badania „Zdrowie Psychiczne Polek”, które wsparliśmy, jasno wynika, że temat samooceny i poczucia własnej wartości Polek wymaga zaopiekowania. Co prawda badanie pokazało, że kobiety na ogół dobrze oceniają siebie, jednak problem może pojawiać się w momencie, w którym do „gry” wchodzą social media. Świat mediów społecznościowych potrafi być bardzo przekoloryzowany i ciężko jest odróżnić prawdę od fikcji, co może prowadzić do zachwiania naszej samooceny, a tym samym pogorszenia zdrowia psychicznego. W takiej sytuacji warto rozmawiać i słuchać specjalistów. Dlatego, w odpowiedzi na potrzeby Polek, w ramach kampanii wKobiecejGłowie, której jesteśmy partnerem, zostaną zorganizowane darmowe warsztaty online dla kobiet na temat samooceny i poczucia własnej wartości. Jestem pewna, że będzie to niezwykle inspirujące spotkanie, na które zapraszam już 30 kwietnia. Cieszę się, że jako Gedeon Richter możemy dokładać swoją cegiełkę do szerzenia świadomości na temat zdrowia psychicznego kobiet.
Aneta Grzegorzewska, Dyrektor Pionu Korporacyjnego i Relacji Zewnętrznych, Gedeon Richter Polska
Przypisy:
[2]Badanie stanu zdrowia psychicznego Polek przeprowadzone na zlecenie Instytutu LB Medical. Badanie zostało zrealizowane w dn. 3-9 grudnia 2020 przez agencję SW Research metodą wywiadów indywidualnych (IDI online) za pośrednictwem aplikacji ZOOM z wykorzystaniem kamer internetowych.