Marzec – Miesiąc Świadomości Raka Jelita Grubego

Opublikowane 06 marca 2020
Marzec – Miesiąc Świadomości Raka Jelita Grubego

W ramach Europejskiego Miesiąca Świadomości Raka Jelita Grubego (ECCAM) ruszyła kampania mająca na celu promowanie badań przesiewowych w kierunku tego nowotworu. Fundacja EuropaColon Polska razem z Digestive Cancers Europe (DiCE) zachęca do aktywnego zaangażowania się wszystkich, którzy chcą zmniejszyć zachorowalność, a w konsekwencji śmiertelność z powodu raka jelita grubego w Europie i w Polsce. 

W Polsce to aż 19 000 nowych przypadków i 12 000 zgonów rocznie. Pacjenci, którzy zostali wcześnie zdiagnozowani w stadium I, mają 90% szans na przeżycie w porównaniu do zaledwie 10% przy wykryciu choroby w stadium IV. Pomimo, że rak jelita grubego rozwija się powoli, w ciągu ośmiu do dziesięciu lat, aż 55% pacjentów diagnozowanych jest w późnych stadiach III i IV. W krajach z dobrze zorganizowanym programem badań przesiewowych wskaźnik uczestnictwa przekracza 70% wśród obywateli pomiędzy 50. a 74. rokiem życia. Gdyby wszystkim krajom europejskim udało się wykryć 50% wszystkich przypadków raka jelita grubego w I stadium choroby, tak jak dzieje się to w krajach o najwyższym wskaźniku, co roku ocalilibyśmy 130 000 osób.

Kampania skupi się na zwiększeniu wsparcia publicznego dla większej dostępności badań przesiewowych w kierunku raka jelita grubego w całej Europie za pośrednictwem platformy społecznej Change.org, poprzez podpisanie petycji przygotowanej również w języku polskim, znajdującej się pod linkiem: 
Główne przesłanie kampanii, „Pomóż zapobiec 100 000. niepotrzebnych zgonów rocznie.”, wspiera 30 grup członkowskich działających wspólnie z Digestive Cancers Europe, w 27 krajach, w całej Europie. Celem jest zebranie miliona podpisów w ciągu 6 miesięcy. Kampania prowadzona za pośrednictwem mediów społecznościowych dostępna jest w 12. wersjach językowych, również w języku polskim. Będzie aktywnie promowana w Polsce, na Cyprze, w Czechach, Finlandii, Francji, Niemczech, Włoszech, Portugalii i Hiszpanii. Motywem przewodnim kampanii jest pozytywny i inspirujący przekaz „Życie jest piękne”.

Źródło: https://europacolonpolska.pl/
Zdjęcie: Pixabay
Powiązane hasła: #rak-jelita-grubego